مجله نسیما

آیا با فایده استفاده از لیف برای حمام آشنا هستید؟ 

شاید یکی از کارهایی که برای بسیاری از افراد آرام‌بخش‌ و دلپذیر است، حمام و دوش گرفتن با آب گرم باشد. وقتی این آرامش بیشتر می‌شود که پس از یک روز پُرمشغله اتفاق بیفتد. گاهی اتفاق می‌افتد که به قدر کافی، حس تمیزبودن نمی کنید، طوری که مایل به استفاده از لوازمی مانند لیف هستید. لیف ها امروزه در اواع مختلفی تولید می‌شوند که خرید هرکدام مزایای خود را دارد؛ مثلا خرید لیف لوفا برای لایه‌برداری از پوست و افزایش گردش خون خیلی مؤثر است.

آشنایی با لیف

لیف چیست؟ لیف جزو لوازم استحمام است که موجب از بین رفتن سلول‌های مرده‌ای که بر روی پوست قرار دارند، می‌شود. استفاده از لیف، شفافیت، شادابی و سلامت پوست را به دنبال دارد. شما با کمک گرفتن از لیف برای شستشو، باعث نفس کشیدن پوست خود می‌شوید.

در گذشته‌های نزدیک مردم از انواع لیف پشمی و بافتنی استفاده می‌کردند. ولی امروزه تنوع لیف افزایش یافته، به طوری که این محصول را در جنس و رنگ‌های مختلفی مانند لیف لوفا، مشاهده می‌کنیم که تعدادی از آنها عمل لایه‌برداری از پوست را به صورت مناسب و حتی بهتر از کیسه حمام صورت می‌دهند.

چطور از لیف استفاده کنم؟

روش صحیح استفاده از لیف اینطور است که نباید لیف کشیدن بدن طوری باشد که موجب از بین رفتن سد دفاعی سطح پوست شود. استفاده از لیف، موجب کاهش چربی زیر پوست شده و تنفس پوست را بهتر می‌کند. همچنین سموم را از بین برده و سلامتی و درخشندگی پوست را به همراه دارد.

لیف را در جهت پایین به بالا روی بدن بکشید، سعی کنید جهت حرکت همواره به سمت قلب باشد. دست های شما باید فشاری دائمی و یکنواخت برای تمامی قسمت های دست ها و پاها داشته باشند. برای پايين تنه، شکم و قسمت های بالای سینه و شانه ها حرکات دورانی مناسب است.

کمی پس از انجام این کار متوجه خواهید شد که جریان خون شما بسیار بهتر از گذشته شده و پوست شما حالت ارتجاعی و لطیف تری به خود گرفته و علاوه بر آن سفت شده است و در این موقع است که لیف خاصیت طب سنتی خود را روی بدن شما به اجرا در آورده است.

استفاده از یک لیف نرم و صابون، بهتر است. یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می‌شوند و می‌ریزند، بنابراین لازم نیست شما با یک کیسه زبر و سفیدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحی پوست تان بیفتید. این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می‌اندازد.

لیف را در کجا نگهداری کنم؟

پس از اتمام کارتان و پایان استحمام، لیف را در حمام رها نکنید. اشتباه اغلب مردم این است که لیف را بعد از استفاده در داخل حمام می‌گذارند، ولی از آنجا که محیط پُر از رطوبت حمام، مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها می‌باشد، توصیه می‌شود که پس از هر بار شستشوی بدن با لیف، آن را در مکانی خشک و خنک بگذارید.

استفاده از لیف چه مزایایی دارد؟

امروزه دوش گرفتن به یکی از کارهای متداول برای مواظبت از پوست تبدیل شده است و این در حالی است که شستشوی بدن با استفاده از لیف، این فرایند را برای ما جالب، سرگرم‌کننده و بیشتر آرام‌بخش می‌کند.

استفاده از لیف راه‌حلی مناسب به منظور سریع‌تر حمام‌کردن است و در عین ‌حال با تولید کف بیشتر، این اطمینان حاصل می‌شود که پوستمان عمیق‌تر تمیز می‌شود. مزایای دیگر استفاده از لیف عبارتند از:

  • لایه‌برداری از پوست

یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از لیف، لایه‌برداری پوست است. هنگامی که شما لیف را به صورت مناسب و آهسته بر روی پوست خود می‌کشید، در واقع با به وجود آوردن اصطکاک، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برید که این امر موجب شادابی و سلامت پوست شما می‌شود. لیف‌ها توانایی از بین بردن آلودگی‌ها و آلاینده‌های حبس شده در میان منافذ پوستی را دارند.

  • بیشتر شدن گردش خون

ایجاد اصطکاک بر روی پوست موجب بیشترشدن موضعی گردش خون در پوست می‌شود. شما می‌توانید با ماساژ و شستشوی پوست با استفاده از لیف، این اصطکاک را به وجود آورده و گردش خون را تحریک کنید که در نهایت کلیه سموم و مواد مضر از پوست شما پاک می‌شود.

  • اسکراب ملایم

از جمله فواید شستشوی پوست با لیف این است که مثل یک اسکراب ملایم عمل کرده و هیچگونه آسیبی به پوست نمی رسد. همچنین آلودگی‌ها به آسانی از لایه خارجی پوست پاک می‌شود.

  • نرمی پوست

در صورتی که یک پوست تمیز و نرم می‌خواهید، برای شستشو از لیف، خصوصا لیف گیاهی لوفا، استفاده کنید؛ زیرا لیف‌ها با داشتن مزیت لایه‌برداری، موجب نرم‌شدن پوست شما شده و بهبودی ظاهر آن را به همراه دارند.

  • ضدعفونی کردن پوست

استفاده از لیف یکی از راه‌های مناسب برای حفاظت از سلامتی پوست در مقابل عوامل بیماری‌زا مثل میکروب‌ها و آلودگی‌های محیطی است. لیف با توجه به الیافی که دارد برای شما که پوست چرب دارید، بسیار مناسب بوده و از جمع‌شدن چربی‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین لیف مشکلاتی مانند جوش و آکنه را کاهش می‌دهد.

دقت کنید کسانی که پوستشان حساس و خشک است، بهتر است از لیف برای شستشوی بدن استفاده نکنند، زیرا این کار موجب التهاب پوست شده و امکان دارد به آنها آسیب برساند. الیاف‌ طبیعی به ‌کار رفته در لیف‌ها ضرری مهمی برای پوست ندارد. ولی با این ‌وجود شستشوی پوست با لیف برای کسانی که پوست خشک و حساس دارند مانند افراد سالمند توصیه نمی‌شود؛ زیرا امکان دارد سد دفاعی پوست آنها به دلیل تأثیر لیف از بین رفته و آسیب ببیند.

چگونه از لیف نگهداری کنم؟

شما که از لیف برای شستشوی بدنتان استفاده می‌کنید، باید نکات مهمی را هم برای نگهداری مناسب از این محصول به کار بگیرید، عمل به این نکات، مزایای مختلفی مانند پیشگیری از عفونت‌های قارچی و باکتریایی را به همراه دارد.

  1. پس از استفاده، لیف خود را به خوبی شسته و برای آنکه خشک شود، آن را در برابر نور آفتاب و در هوای آزاد بگذارید. این کار آب و انواع باکتری باقی مانده در الیاف لیف را از بین برده و از رشد احتمالی باکتری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
  2. تفاوتی نمی کند در طول هفته چند بار از لیف استفاده می‌کنید، بایستی حداقل یک بار در هفته‌، لیف خود را تمیز کنید. برای این منظور باید لیف را به مدت ۵ دقیقه در یک محلول پاک‌کننده رقیق، خیس کنید، سپس آن را به صورت کامل بشویید یا آن را در آب داغ قرار دهید و در نهایت آن را برای خشک شدن در برابر نور خورشید بگذارید. همچنین برای ضدعفونی کردن لیف کمی جوش‌شیرین به آب جوش اضافه کنید.
  3. بعد از استفاده از لیف، آن را در داخل حمام قرار ندهید. مردم غالبا این کار اشتباه را انجام می‌دهند؛ از آنجا که محیط پُر از رطوبت حمام، محلی مناسب برای رشد باکتری‌ها می‌باشد؛ توصیه می‌کنیم پس از هر بار شستشوی پوست با استفاده از لیف، آن را در مکانی خشک و خنک قرار دهید.
  4. نکته مهم دیگر این است که با توجه به جنس لیفتان، به تاریخ عوض کردن و جایگزینی آن با یک لیف جدید توجه کنید.
  5. توجه کنید که باکتری‌ها و موجودات میکروسکوپی توانایی نفوذ از هر شکاف یا روزنه‌ای را دارند؛ بنابراین تا چند روز پس از اصلاح، از لیف استفاده نکنید. در مجموع برای سلامتی خودتان و پوستتان مناسب است در هفته بیش از دو بار از لیف استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *