مجله نسیما

چگونه در حمام از لیف استفاده کنیم؟

از آنجایی که بسیاری از افراد برای شستن و حمام‌کردن، به خرید لوازم مختلفی مانند لیف و کیسه روی می آورند، احتمالا شما هم یکی از آنها باشید. خرید لیف لوفا و استفاده از آن می تواند گزینه مناسبی برای داشتن یک حمام خوب باشد. ممکن است سوالاتی در ذهن شما برای تهیه لیف به وجود بیاید؛ سوالاتی مانند اینکه آیا استفاده از لیف برای همه نیاز است؟ آیا با وجود انواع پوست مثل پوست خشک یا چرب، نیاز به استفاده از لیف در همه افراد، یکسان است؟ آیا می توان از لیف برای حمام کودکان نیز استفاده کرد؟

به منظور جواب به سوالاتی از این قبیل، تلاش کردیم تا مطالبی را در سایت نسیما برایتان گردآوری کنیم. با ما همراه باشید.

برای استفاده از لیف به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

به منظور استفاده مطلوب از لیف با هدف تمیزکردن بدن، باید به نکاتی دقت کنیم و آنها را به کار ببندیم:

  1. لیف خود را به مدت طولانی در محیط حمام رها نکنید، از آنجا که حمام پر از رطوبت بوده، می تواند لیف را به منبعی از انواع آلودگی و باکتری تبدیل کند. همین اتفاق نیز امکان بروز انواع بیماری‌های قارچی و عفونی را تشدید می کند؛ بنابراین مناسب است محیط حمام دارای تهویه خوب و نورگیر باشد.
  2. در صورتی که محیط حمام شما تاریک و مرطوب است، سعی کنید لیف را پس از استفاده در مکانی خارج از حمام و در برابر نور آفتاب قرار دهید.
  3. همانطور که می دانید عواملی مانند رطوبت، گرما و تاریکی، موجب رشد و پرورش انواع قارچ‌ها می شوند؛ پس از قرار دان لیف خیس در محیط مرطوب و تاریک حمام پرهیز کنید.
  4. در صورتی که لیف مورد استفاده شما دچار تغییر در شکل، بافت و رنگ شده، به طوری که قوام آن از بین رفته، مناسب است آن را کنار گذاشته و از لیف جدیدی استفاده کنید.
  5. به منظور خشک شدن لیف، آن را در برابر نور آفتاب و هوای آزاد بگذارید.
  6. از استفاده کردن از لیف‌هایی که الیاف سفت و خشن دارند که موجب آزار پوست می‌شود، به شدت پرهیز کنید.
  7. بدن خود را طوری بشویید که موجب از بین رفتن سد دفاعی سطح پوست شما نشود. به همین خاطر کسانی که پوست بدنشان چرب است، بایستی برای شستن بدنشان از لیف‌های حوله‌ای نرم، صابون و شوینده‌های مناسب برای پوست‌های چرب استفاده کنند.در حالی که استفاده از لیف به کسانی که پوستشان خشک است، پیشنهاد نمی‌شود، بلکه این افراد بایستی بدن خود را تنها با استفاده از آب ولرم و صابون‌های غیر معطر و مخصوص پوست خشک یا همان پن‌ها، شستشو دهند.
  8. به افرادی که پوست خشک دارند، توصیه می شود پس از حمام کردن، استفاده از روغن حمام و نرم‌کننده‌های پوست بدن را فراموش نکنند تا خشکی پوستشان افزایش نیابد.
  9. کسانی که پوست مختلط از خشک و چرب دارند، بایستی هر ناحیه از بدنشان را بنابر خشک یا چرب بودن آن، با توجه به توصیه‌هایی که درباره شستشوی پوست‌های چرب و خشک شده، شستشو دهند.

لیف را چگونه روی بدن حرکت دهیم؟

سعی کنید همواره لیف را در جهت پایین به بالا بر روی بدنتان بکشید، همچنین تلاش کنید جهت حرکت لیف همیشه به طرف قلبتان باشد. فشار دست‌های شما بر روی بدن، باید دائمی و یکنواخت باشد. برای تمیز کردن نواحی پايين تنه، شکم و بخش‌های فوقانی سینه و اطراف شانه‌ها، حرکت دورانی را فراموش نکنید.

در صورتی که به این ترتیب که ذکر کردیم، لیف را روی بدنتان حرکت دهید، با گذشت زمان خودتان متوجه بهترشدن جریان خون بدنتان شده و پوست شما حالت ارتجاعی و لطیف را به خود می گیرد؛ در صورت بروز این تاثیرات است که لیف شما، خاصیت طب سنتی خود را روی بدن شما انجام داده‌است.

بهتر است لیف نرم را به همراه صابون استفاده کنید. استفاده از یک لیف نرم برای از بین بردن آثار عرق از سطح پوست شما کفایت می کند. با استفاده از یک لیف نرم، آن قسمتی از سلو‌ل‌های سطح پوست که آمادگی جداشدن از سطح پوست را دارند، برداشته شده و از بین می روند؛ بنابراین هیچ نیاز نیست شما با یک کیسه زبر و سفیداب زبرتر و با فشار دست به جان قسمت سطحی پوست خود بیفتید. زیرا این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را دچار مخاطره می کند.

بیشتر بخوانید : بذر لوفا را چگونه پرورش بدهیم؟

برای شستن کدام بخش از بدن، دقت بیشتری نیاز است؟

در میان اعضای بدن، تعدادی از اعضا هستند که متاسفانه در زمان شستن چندان توجهی به آنها نداریم یا برای تمیزکردن آنها راه‌حل صحیحی را در پیش نمی‌گیریم که در این قسمت روش‌های مناسب شستن این اعضا را بازگو می‌کنیم:

  • پوست سر

تمام ما در حمام، موهای سرمان را می‌شوییم، ولی تا به حاال به میزان اهمیتی که به پوست سرمان می دهیم، توجه کرده‌اید؟ شستشوی موی سر به صورت روزانه نیاز نیست. برای پیشگیری از تجمیع سلول‌های مرده پوست، پوست سرتان را به صورت روزانه با آب گرم ماساژ دهید؛ این کار به از بین رفتن سلول‌های مرده که توانایی ایجاد شوره سر، خارش پوست، قرمزی و پوسته پوسته شدن بدن را دارند، کک می کند.

  • کمر

با وجود اینکه کمر در زمان حمام‌کردن، خیس و مرطوب می‌شود، ولی این به تنهایی برای تمیزی این قسمت کافی نیست. با استفاده از یک اسفنج حمام، لیف یا کیسه به منظور کم‌شدن خطر ابتلا به عفونت‌های پوست، بافت‌های نرم بدن را شستشو دهید.

  • زیر ناخن ها

برای شستن زیر ناخن‌ها، پنبه را با آب گرم و کف صابون خیس کرده و آن را زیر ناخن‌هایتان کشیده تا باکتری‌ها به آرامی پاک شوند. نگه داشتن ناخن‌های کوتاه می‌توانند به پیشگیری از رشد باکتری‌ها کمک کنند.

  • پشت گوش

ناحیه پشت گوش قسمتی است که گرم بوده و پُر از غدد چربی است که چربی ترشح کرده و در صورتی که به صورت روزانه تمیز نشود، امکان دارد شروع به تولید بوی نامناسب کند.

  • کف و کنار پا

خیلی از افراد خیال می‌کنند که فقط با صابون و آب می توان پاها را در حمام تمیز کرد، ولی اشتباه می کنند. شما باید از سنگ پا استفاده کنید. در صورتی که تعرق شدید داشته یا از دمپایی استفاده کنید. سعی کنید به صورت روزانه فضای میان انگشتان پا را با صابون به صورت ملایم بشویید و خشک کنید تا مبتلا به بیماری قارچ پا نشویید.

  • ناف

ناحیه ناف گرم بوده و شکاف و برآمدگی دارد. این ناحیه مکان مناسبی را برای پنهان شدن و رشد باکتری‌ها فراهم می کند. به صورت روزانه ناف را با پنبه آغشته به آب و صابون و الکل تمیز کنید. در صورتی که ناف سوراخ شده باشد، به منظور پیشگیری از عفونت، شستن مداوم آن بسیار مهم است.

  • زبان

معمولا مردم در زمان صحبت کردن درباره بهداشت دهان، صرفا به دندان‌هایشان فکر می‌کنند و دقت لازم را به تمیزشدن زبان نداشته و خیال می‌کنند تنها با استفاده از دهان‌شویه، زبان آنها به اندازه کافی تمیز می‌شود. در صورتی که زبان را به صورت منظم تمیز نکنید، انواع باکتری روی آن جمع شده و بوی بد دهان و خراب‌شدن دندان‌ها را به بار می آورد؛ بنابراین حتما زبان خود را نیز با مسواک تمیز کنید.

  • پشت گردن

قسمت پشت گردن نیز مانند ناف گرم است و معمولا مرطوب می شود، خصوصا در صورتی که موهای بلندی دارید و یا به صورت مرتب ورزش کنید، این ناحیه عرق کرده و موجب جذب باکتری‌ها می‌شود. این قسمت را به صورت روزانه با صابون ملایم و یک اسفنج حمام گرم و مرطوب، تمیز کنید.

  • کشاله ران

کشاله ران قسمتی است که احتمال رشد باکتری‌ها در آن زیاد است و دچار بوی نامطبوع می شود. برای تمیز کردن این ناحیه از ایجاد می‌کند از صابون مخصوص استفاده کنید، زیرا این قسمت حساس است. شستن این ناحیه به صورت روزی یک‌بار با استفاده از لیف و صابون خیلی خوب است، اما اگر ورزش می‌کنید بهتر است دوش بگیرید.

  • آرنج

اکثر افراد معمولا در طی روز ناحیه آرنج خود را بر روی سطوح کثیف می گذارند، سطوح کثیف مانند  انواع میزها، مثلا میزهای رستوران بدون آنکه متوجه شوید می‌توانند به عنوان مبادی نفوذ انواع باکتری به داخل پوست شما عمل کنند که این کار به عفونت‌های پوستی ختم می شود. سعی کنید قسمت آرنج دست‌ها را به صورت روزمره با استفاده از آب و صابون شستشو دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *