مجله نسیما

راهنمای جامع کاشت بذر گیاه لوفا و نگهداری از آن

گیاه لوفا بذر

در این مقاله می‌خواهیم از خرید بذر لوفا تا پرورش آن را به شما یاد بدهیم. پرورش لوفا از کاشت بذر لوفا  نهایت لذت را دارد، چون گیاهی دارید که همانند درخت تاک گونه رشد خواهد کرد و خیلی سریع به یک میوه کمیاب، خوشمزه و تجاری خواهید رسید. خصوصاً اگر واریته های کمیاب آن مثل لوفا سوپر گلد یا الویز یا سایر واریته های گوشتی و بلند آن را بکارید که بسیار پر محصول هستند.

گیاه لوفا چیست؟

گیاه لوفا از سری گیاهان مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری از خانواده خیارها می‌باشد. این گیاه و بعضی واریته ها تا یک متر اندازه داشته و گاهی تا ۳۰ متر هم گیاه حالت تاک گونه رشد می‌کنند. این میوه به عنوان یک سبزی کشت و خورده می‌شود و معمولا دو گونه از آن وجود دارد: گونه aegyptiaca و acutangula

این گیاه از گیاهان محبوب در هند، چین و ویتنام می‌باشد که به صورت معمول زمانی که سبز هست آن را به عنوان خوراکی مصرف می‌کنند، اما عده ای برای مقاصد تجاری تولید اسفنج و بذر، از آن استفاده می‌کنند. بدین گونه که اجازه می‌دهند میوه در داخل گیاه کاملا برسد و خشک شود، سپس میوه را برداشت، پوست آن را جدا کرده و از گوشت آن که خشک شده به عنوان اسفنج (استفاده در حمام و آشپزخانه ها) استفاده می‌کنند و همچنین بذرهای آن نیز به عنوان مقاصد تجاری برای فروش به بازار ارائه می‌دهند.

گیاه لوفا

بذر لوفا را چگونه بکاریم؟

لازم هست چند نکته و سوالات متداول از کاشت بذر لوفا  را پاسخ دهیم:

  • بعضی ها فکر می‌کنند چون این گیاه اسفنج تولید می‌کند، حتما یک گیاه آبزی می‌باشد، اما باید بگوییم خیر کاملا در اشتباه هستید گیاه لوفا در زمین رشد می‌کند.
  • من در اقلیم سرد هستم، آیا می‌توانم پرورش گیاه لوفا را انجام بدهم؟ گیاه لوفا جزو گیاهان گرمسیری و نمیه گرمسیری هستند و به هیچ وجه در شهرهای سردی مثل آذربایجان شرقی، اردبیل و … قابل کاشت در فضای آزاد در فصل سرما نیست. به این نکته دقت کنید مگر آنکه در مکان بسته در مکانی با نور خیلی زیاد و تهویه مناسب یا گلخانه کشت نمایید که دمای مناسب داشته باشد.
  • آیا می‌توانم گیاه لوفا را در داخل آپارتمان بکارم؟ برای کاشت در داخل منزل و یا راهرو باید در مکانی با نور زیاد و تهویه هوای مناسب و دمای گرم و مناسب کاشت کنید. البته مد نظر داشته باشید این امر خیلی مشکل است، چون گیاه رشد بسیار بالایی دارد و به صورت تاک گونه احتیاج به یک قیم برای رشد خود دارد.
  • بذر من جوانه زنی نمی کند؛ چند علت دارد یا بذرها کهنه هستند و از فروشگاه غیر معتبر خریداری کردید. یا بذرها نرسیده (بذرهای رسیده معمولا قهوه ای یا سیاه هستند. بذرهای سفید رنگ معمولا نرسیده هستند) یا اینکه گرما و دمای مناسب در کاشت بذر را رعایت نکردید.
  • در هنگام انتقال از گلدان به گلدان دیگر به نهال شوک وارد می‌شود؟ سعی کنید در بسترهای تجزیه پذیر پرورش گیاه لوفا را انجام دهید. بهترین گلدان برای نشاکاری گلدان های مشمبایی یا گلدان های روزنامه ای شکل هستند.
  • سعی کنید برای گلدان اصلی نیز یک گلدان خیلی بزرگ را انتخاب کنید (حدود ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر قطر)، لوفا در هنگام رشد تا ۳۰ متر در شرایط مناسب رشد می‌کند، بنابراین ریشه بزرگی هم خواهد داشت.
  • در هنگام کود دهی گیاه لوفا، گیاه من خشک شد، چرا؟ در کود دهی دقت کنید این گیاه به کودهای قوی حساس می‌باشد، کود دهی را در مقدارهای دوز کم اجرا کنید.

بذر گیاه لوفا

خب با توجه به سوالات بالا و جواب ها می‌خواهیم شما را با پرورش لوفا از کاشت بذر آشنا کنیم:

  1. اگر در منطقه ای هستید که سرد است، یک ماه قبل از کاشت لوفا آن را در فضای بسته پرورش دهید و در زمان مناسب به بیرون انتقال دهید.
  2. بذرها را قبل از کاشت به مدت ۲۴ الی ۳۶ ساعت درون آب ولرم قرار دهید تا خیس شوند. این عمل باعث جوانه زنی سریع تر بذرها می‌شود.
  3. برای جوانه زنی بذرها یک پد گرمایی خریداری کنید تا دمای مناسب بستر باعث درصد جوانه زنی بهتر بذرها شود یا اینکه به صورت دقیق در مکانی با دمای بین ۲۲ الی ۲۵ درجه قرار دهید و ترجیحا در مکانی با نور غیر مستقیم آفتاب این کار را انجام دهید. بذرها در عمقی به اندازه خود بذرها حفر شود.
  4. استفاده از گلدان هایی که تجزیه می‌شوند خطر ابتلا به شوک گیاه را کمتر می‌کند. بهتر است از گلدان های مشمبایی که برای تولید نشا استفاده می‌شود و راحت درون گلدان کمپلت قرار می‌گیرد، استفاده کنید.
  5. بهتر است زمان کاشت بذر لوفا به زمان گرم بودن هوا موکول شود.
  6. بعد از اینکه گیاه شما در یک هفته رشد کردند، آنها را در مکانی با نور زیاد قرار دهید. ترجیحا ابتدا در مکانی با سایه آفتاب و سپس وقتی که رشد کرد در معرض مستقیم نور مستقیم قرار دهید (مکانهای خیلی گرم جنوب بهتر است در مکان با نور آفتاب سایه قرار دهید).
  7. نهال های خود را حتما در قسمتی قرار دهید که قیم داشته باشد، مثل کنار فنس ها یا میله ها که گیاه بتواند آن را گرفته و بالا برود. برای کمک کردن می‌توانید آن را به یک نخ مناسب بسته تا گیاه به رشد خود از قیم ادامه داده و بالا برود.
  8. اگر احیانا در زمان کاشت و جوانه زنی گیاه، هوا به صورت اتفاقی سرد شد، می‌توانید آن را با نایلون هایی که چند سوراخ تهویه دارند بسته تا گیاه وارد شوک سرما نشود و هر زمان هوا مناسب شد این پوشش نایلون را بردارید.
  9. اگر گیاه شما یک الی دو ماه قبل از یخبندان شروع به گلدهی کرد، گل ها را خراب کنید؛ چون فرصت مناسبی برای تولید میوه نخواهند داشت؛ زیرا در سرما میوه ها خراب می‌شوند بنابراین با این کار شما می‌توانید انرژی گیاه را که صرف گلدهی و میوه دهی بیهوده می‌شود را بهبود داده و به رشد گیاه کمک کنید و در زمان اتمام سرمادهی مجددا گلدهی و میوه دهی را انجام دهید.

گیاه بذر لوفا

نکاتی دیگر در پرورش لوفا در حیاط منزل یا فضای باز

برای شانس سریعتر رشد، بهتر است گیاه در کنار مکانی که دارای حفاظ، نرده یا فنس هست بکارید. بعد از جوانه زنی بذرها و بعد از اینکه یک متر رشد کرد، آنها را با یک نخ به فنس بسته، از این به بعد گیاه خود راه خود را پیدا کرده و به رشد دیوانه وار خود ادامه می‌دهد.

شما حتی می‌توانید آنها را در منزل خود به همین روش کاشت کنید، اما هر زمانی که فرصت شد تهویه هوای منزل را عوض کنید تا گیاه رشد بهتری داشته باشد.

جمع بندی

بذرها را قبل از کاشت به مدت ۲۴ ساعت دورن آب قرار دهید، آنها را در بستری ترکیبی از خاک باغچه به علاوه ماسه و کود کهنه دامی ۱۵ درصد قرار دهید یا ترکیب پیت ماس و پرلیت قرار دهید و در عمقی به اندازه خود بذرها حفر کنید.

سعی کنید گلدانی که استفاده می‌کنید همانطور که نوشتیم از گلدان های تجزیه پذیر باشد مثل نایلکس مشکی که حالت گلدان برای نشاکاری استفاده می شود.

منبع : نسیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *