مجله نسیما

آشنایی با قوانین و اصول حمام کردن 

یکی از کارهایی که در طول زندگی افراد از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به عنوان امری حیاتی شناخته می شود، استحمام و حمام کردن است؛ استحماما کاریست که همه افراد انجام می دهند. از گذشته‌های دور انسان‌ها در پی راه حلی خوب به منظور تمیزکردن خودشان بوده اند، این مهم با استفاده از لوازم مناسب حمام مانند لیف مناسب به دست می آید، خرید لیف لوفا و استفاده از آن، یکی از بهترین راه‌های حمام مناسب است. سایت نسیما در این مقاله قصد دارد تا شما را با مقررات حمام کردن صحیح آشنا کند.

حمام کردن چه اصولی دارد؟

ابتدا قصد داریم تا به بررسی مقررات مهم برای حمام کردن بپردازیم:

  • دمای استاندارد

با وجود احساس خوب استحمام با آب گرم،  خوب است از دوش گرفتن با آب خیلی گرم پرهیز کنید، زیرا این کار موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست می شود. برای دوش گرفتن، از آب ولرم استفاده کنید، زیرا این کار آسیبی به میزان چربی پوست نمی زند.

  • استفاده از برس

به منظور خوب خیس شدن موهایتان، پیش از حمام رفتن موهایتان را به خوبی برس بکشید. با انجام این کار موهای شما در هنگام خیس شدن، صاف و یک‌دست باقی می ماند. پیش از دوش گرفتن آنها را روی مو چرخانده تا گره‌خوردگی‌ها به‌خوبی از بین بروند. برای کشیدن برس، از قسمت پایینی موها شروع کرده و به طرف بالا بروید. همچنین بعد از دوش گرفتن نیز به‌آرامی موهایتان را برس بکشید.

  • استفاده استاندارد از شوینده ها

اگر می خواهید از شوینده‌ها مانند شامپو استفاده کنید، نخست مقداری از آن را روی دستتان بریزید و سپس آن را با کمی آب مخلوط کنید. در مرحله بعد، شامپو را به‌ صورت مناسب بر روی سرتان پخش کنید. تلاش کنید تا شوینده را به مقدار مناسبی روی سرتان بریزید و آن را بر روی موها به‌ صورت مساوی بمالید.

در صورتی که موهای شما بلند است، از قسمت پشت گردن به راحتی نگذرید و بر روی این ناحیه هم شامپو بریزید. قسمت پشت گردن، یکی از نواحی پُر از چربی سر است.

خب حالا 30 الی 60 ثانیه پیش از شست‌وشو، شامپو را روی سر خود بگذارید. در زمان استفاده از شامپو، زمانی را برای ماساژ پوست سرتان اختصاص دهید. موهای کثیف همواره از قسمت ریشه چرب می شود و همراه با ماساژ سر، شامپو به ریشه‌ها می‌رسد.

همچنین از آنجا که ماساژ پوست سر به‌ بهبود جریان خون کمک کرده و تحریک موها را به همراه دارد، این مسئله یکی از اصول صحیح حمام کردن می باشد. ماساژ به پُر پشت شدن موها کمک می کند.

  • پیشگیری از باقی ماندن بیش از حد نرم‌ کننده روی سر

اینکه هرچه بیشتر نرم کننده را روی موهایتان بگذارید، فایده بیشتری داشته باشد،کذب است. در واقع از یک زمانی به بعد تفاوتی ندارد که نرم کننده را روی سرتان باقی نگه دارید و اصلا دیگر اثری ندارد. تاثیر نرم‌کننده سریعا اعمال شده و موی شما از مولکول‌های آب متورم می‌شوند. در واقع نرم‌کننده نمی تواند نفوذ بیشتری در موهای شما داشته باشد و بنابراین ماندن بیش‌ از حد آن بر روی مو، مزیتی ندارد.

  • جلوگیری از استفاده مشترک از لیف

لیف حمام، وسیله‌ایست که کاملا شخصی بوده و همه بایستی از لیف شخصی خودشان استفاده کنند. از طرفی تعدادی از لیف‌ها مکان خوبی برای زندگی باکتری، کپک، مخمر و … هستند، پس به این مسئله دقت و توجه زیادی داشته باشید.

  • استفاده از آب سرد

خاصیت آب گرم، در بازکردن منافذ پوست است. بعد از بازشدن منافذ پوست، محصولات مبارزه با آکنه به لایه‌های پایینی پوست شما نفوذ کرده و اثر مثبت می گذارند. بعد از استفاده از آب گرم، صورتتان را با آب سرد بشویید. ویژگی آب سرد در بستن منافذ پوستی است. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که منافذ باز، دروازه‌ای برای نفوذ انواع باکتری‌ به حساب می آیند.

  • پرهیز از استفاده افراطی از اسکراب

با وجود مزایای زیادی که لایه‌برداری پوست به همراه دارد، نباید در استفاده از این محصولات افراط کنید. تنها یک یا دو دفعه در هفته لایه‌برداری را انجام دهید. استفاده زیاد از محصولات لایه‌بردار، موجب تحریک پوست شده، طوری که دچار آسیب پوستی خواهید شد.

  • شستن موها با استفاده از آب سرد

مانند پوست صورت، آب گرم موجب باز شدن کوتیکول مو شده و آب سرد نیز آن را می‌بندد. آب سرد کوتیکول مو را بسته و همین موضوع براق شدن آن را به دنبال دارد. آب داغ مو را خشک می‌کند، پس بهتر است موهایتان را با آب سرد بشویید. اگر به آب سرد حساس هستید، می‌توان روی صندلی و پشت به دوش نشسته و موها را بشویید.

  • کمک گرفتن از لوسیون

بعد از بیرون آمدن از حمام، سریع از لوسیون استفاده کنید. با انجام این کار آب در پوست شما قفل‌ شده و پوست شما مرطوب باقی می ماند. زمان مناسب برای استفاده از لوسیون بدن، بعد از حمام کردن است، زیرا در این زمان پوست شما به‌خوبی مرطوب است.

چگونه حمام کنم تا بدنی تمیز داشته باشم؟

آمادگی برای داشتن یک حمام مناسب، مراحل مختلفی دارد که در اینجا به بررسی آنها می پردازیم:

  • جدا کردن لباس ها

لباس‌های کثیف را به صورت جداگانه در یک سبد لباسشویی قرار دهید و همچنین لباس‌های تمیز را در جایی که احتمال نفوذ آب وجود ندارد، بگذارید. همچنین لوازم دیگر مانند عینک، ساعت، گردنبند و بقیه اکسسوری‌های خود را در جایی که احتمال سرایت رطوبت وجود ندارد، بگذارید.

  • صرفه‌ جویی در مصرف آب

حالا شیر آب را باز کنید و زیر دوش بروید. به منظور پیشگیری از هدر رفتن آب، خیلی منتظر گرم‌شدن آب نمانید و صرفه‌جویی در مصرف آب را فراموش نکنید. همچنین هنگامی که شیر آب را باز می کنید، آرام و آهسته حرکت کنید، زیرا خطر لیز خوردن وجود دارد.

  • خیس شدن بدن

به منظور صحیح حمام کردن به تدریج و چند بار زیر دوش بچرخید تا تمام بدنتان خیس شود. همچنین سر خود را چند ثانیه زیر آب قرار دهید تا تمامی سر و موهایتان به‌ خوبی خیس شوند. خیس‌شدن با آب گرم به‌ آرامش عضلات کمک می‌کند و لذت‌بخش است. توجه کنید که آب، خیلی گرم و داغ نباشد، زیرا آب داغ، مانند قاتلی برای چربی پوست عمل می کند.

  • استفاده از شامپو

مقداری شامپو را روی دستتان بریزید و آن را با آب مخلوط کنید. در ادامه آن را با آرامش روی سرتان ماساژ بدهید. توجه کنید که شامپو را بر روی کلیه نواحی سر به‌ صورت یکسان پخش کنید. همچنین دستورالعمل استفاده از شامپو را بخوانید، زیرا هر شامپو ممکن است دستورالعمل مخصوص خودش را داشته باشد.

دقت کنید که با استفاده طولانی از شامپو، چربی طبیعی موی شما از بین نرود و موهایتان آسیب نبیند. همواره نخست مقداری شامپو را استفاده کنید و در صورت نیاز، میزان بیشتری را به آن بیفزایید.

  • شستن سر

موهایتان را با آرامش کامل بشویید و شامپو را به‌ صورت کامل روی سرتان پخش کنید. در صورتی که شامپو را به‌خوبی نشویید، این ماده روی سرتان خشک‌شده و به موی شما آسیب زیادی می زند. در زمان شست‌وشوی مو، ساقه آن را به سمت بالا جمع نکنید. اینکار باعث ایجاد اصطکاک‌شده و به مویتان آسیب می‌زند.

در زمان شست‌وشوی سر نیز از آب گرم استفاده نکنید، زیرا آب گرم حتی به چربی پوست سر هم رحم نمی‌کند.

  • کمک گرفتن از نرم‌ کننده

نرم‌کننده‌ها علاوه بر ویژگی تمیزکنندگی، موی سر را هم نرم کرده و به آن لطافت می دهند. نرم‌کننده میزان سلامت کلی مو را بیشتر کرده و به موهای شما ظاهری جذاب را می دهد.

دقت کنید که نرم‌کننده کف نمی کند و نباید میزان زیادی از آن را با هدف کف‌ کردن روی سرتان بریزید. همچنین حتما از رسیدن نرم‌کننده به ریشه موهایتان جلوگیری کنید و مقداری فاصله در میان نرم‌کننده و ریشه مو ایجاد نمایید. می‌توان از شامپوهایی که قابلیت نرم‌کنندگی دارند، به‌عنوان جایگزین برای نرم‌کننده کمک بگیرید.

  • شستن صورت

بعد از اینکه صورتتان خیس شد، کمی از پاک‌کننده صورت یا اسکراب لایه‌بردار را با استفاده از انگشت یا دستمال بر روی صورتتان بمالید. تا 30 ثانیه و با آرامش، پاک‌کننده را روی صورت خودتان ماساژ دهید. همچنین از ورود پاک‌کننده یا اسکراب به چشم‌ها جلوگیری کنید تا آسیبی به آن نرسد.

شما می‌توانید از صابون‌های مخصوص به‌عنوان جایگزین مناسب به منظور پاک‌کنندگی نیز استفاده کنید. دقت کنید استفاده طولانی از صابون نامناسب، باعث خشکی پوست می شود.

  • شستن بدن

اگر از صابون یا شامپو استفاده می کنید، این ماده را روی لیف یا اسفنج بدن بریزید و بر روی تمام بدنتان بمالید. همچنین ضمن استفاده از شامپوی بدن و صابون، می‌توانید از شاور ژل نیز کمک بگیرید. کار را از گردن و شانه آغاز کنید و به طرف پایین بروید. زیر بغل و کمر را از یاد نبرده و در نهایت کلیه نواحی بدن را خوب شستشو دهید.

از شستن پشت گوش، پشت گردن و میان انگشتان پا غافل نشوید. نیازی نیست حتما از لیف استفاده کنید، بلکه می توانید شامپو یا صابون را با استفاده از دستتان بر روی تمام بدن بمالید.

  • پایان حمام

پس از پایان کارتان، لوازم حمام را بشویید. سپس زیر دوش بچرخید تا آب به تمام نواحی بدنتان برسد و مواد شوینده باقی‌مانده بر روی پوستتان پاک شود. همچنین آب را روی موهایتان بگیرید تا از پاک‌شدن مواد شوینده مطمئن شوید. بعد از پایان حمام، بدن و سر خود را به‌آرامی با حوله مناسب خشک کنید.

از خشک‌کردن سریع و سفت موها پرهیز کنید، زیرا این کار موجب آسیب به موها می شود. در پایان و در گام نهایی، می‌توانید از محصولات بهداشتی کمک بگیرید؛ زمان خوب و عالی برای استفاده از دئودورانت، لوسیون، محصولات حالت‌دهنده مو و محصولات دیگر، پس از حمام بوده، به طوری که بیشترین تاثیر این لوازم، در این زمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *