دسته‌بندی نشده

آشنایی با اصول کاشت بذر لوفا به صورت مقدماتی و کامل

شاید شما می‌خواهید برای صرفه جویی در هزینه، گیاهان را از طریق کاشت بذر پرورش دهید.  این کار قطعاً ارزان تر از خرید نهال است. همچنین یافتن دانه هایی از گونه هایی که به طور معمول برای فروش به عنوان نهال در دسترس نیستند، آسان تر خواهدبود. به هر دلیلی که باشد، باید بدانید کاشت بذر گیاهان مانند بذر لوفا آن طور که فکر می‌کنید، چندان سخت نیست. برای همین است که خیلی ها به دنبال خرید بذر لوفا میروند .

رشد بذر از دانه تا زمانی که روند رشد کامل می‌شود، می‌توان گفت از کارهای اصلی یک باغبان است.

امروز در نسیما به چگونگی پرورش بذر لوفا خواهیم پرداخت:

اصول کاشت بذر در ده مرحله

  • مرحله اول

یک ظرف انتخاب کنید. ظروف کاشت بذر باید تمیز باشند، حداقل 2-3 سانتی متر عمق داشته و دارای سوراخ های زهکشی باشند. این ظروف می‌تواند گلدان های پلاستیکی، سینی نشا، گلدان های ذغالی سنگی، تخت‌های پلاستیکی و لیوان های یک‌بار مصرف باشند.

ابتدا آنها را تمیز کنید (به مدت 10 دقیقه در 9 قسمت آب و یک قسمت مایع ضد عفونی کننده خیس کنید) به هر شکلی می‌توانید این ظروف را تمیز کنید. همچنین می‌توانید بسته های کاشت بذر را خریداری کنید، بهتر است ابتدا کاملا مطمئن شوید و آگاهی های لازم را به دست بیاورید تا هرساله بذر شما به خوبی رشد کند.

اگر بذرها را در ظروف بسیار کوچک یا گلدان های آپارتمانی پلاستیکی کشت کردید، بعد از بزرگ شدن نهال ها، باید آن ها را به گلدان های کمی بزرگتر انتقال دهید. به یاد داشته باشید که هر نوع گلدان که آپارتمانی باشد، قطعا به فضای خاصی نیاز دارد، مطمئن شوید که فضایی که برای کاشت بذر قرار داده اید کاملا آفتاب‌گیر باشد.

کشت بذر لوفا

  • مرحله دوم

با خاک مرغوب شروع کنید. بذرها را می‌توانید در گلدان های استریل شده در خاک بذر یا خاک گلدان بکارید. از خاک باغ استفاده نکنید، خیلی سنگین است، حاوی علف های هرز و احتمالاً موجودات زنده و باعث ایجاد بیماری می‌شود. قبل از پر کردن ظروف برای کاشت بذر، خاک را با آب گرم مرطوب کنید.

  • مرحله سوم

بذر را در عمق مناسب بکارید. عمق مناسب کاشت روی بسته بذر درج شده است. قانون کلی این است که روی بذرها را با خاک دو برابر ضخامت بپوشانید، اما حتما دستورالعمل های کاشت بسته بذر را با دقت بخوانید. بعضی از بذرها، از جمله بذر لوفا برای جوانه زدن به نور احتیاج دارند و همچنین باید در تماس خوب با خاک مرطوب باشند. دستکاری ملایم خاک پس از کاشت بذر کمک خواهد کرد به درستی بذر رشد کند. پس از کاشت بذرهای خود، از یک آب پاش برای مرطوب کردن گیاه خود استفاده کنید.

  • مرحله چهارم

همیشه از آب در دمای اتاق استفاده کنید. اجازه دهید آب کلردار یک شب بماند تا کلر آن از بین برود. استفاده از آب تصفیه شده ممنوع است. مهم است که خاک به طور مداوم مرطوب باشد، اما از آبیاری بیش از حد، که باعث ایجاد بیماری هایی می‌شود و می‌تواند نهال ها را از بین ببرد، جلوگیری کنید.

سعی کنید به برگها آب نپاشید. یک روش راحت برای اینکه مانع از این مشکل شود – همچنین آبیاری بیش از اندازه – این است که پایه ظروف خود را در آب فرو ببرید و اجازه دهید خاک رطوبت را از پایین جذب کند تا مرطوب شود.

برخی از کیت های کاشت بذر مثلا یک حصیر را می‌توان انتخاب کرد که آب را از مخزن به خاک خشک هدایت می‌کند. ممکن است این بهترین روش آبیاری نهال باشد، اما هنوز باید مراقب باشید که خاک خیلی مرطوب نماند. در هر صورت آبیاری باید به موقع و درست انجام شود و نگذارید بذرها یا نهال ها خشک شوند. این یک حکم و اصل در کاشت بذر است.

  • مرحله پنجم

رطوبت ثابت را حفظ کنید. قبل از جوانه زنی، ظرف خود را بپوشانید تا رطوبت داخل آن باقی بماند. کیت‌های کاشت بذر معمولاً دارای پوشش پلاستیکی هستند. همچنین می‌توانید از کیسه پلاستیکی استفاده کنید. وقتی که بذرها جوانه زدند، پوشش های بذر را باز کرده پس از رشد نهال، آبیاری را کم کرده تا خاک تا حدی خشک شود، اما اجازه ندهید نهال ها پژمرده شوند.

پرورش بذر لوفا

  • مرحله ششم

خاک را گرم نگه دارید. برای اینکه بذرها جوانه بزنند به محیطی گرم نیاز دارند. وقتی خاک خنک باشد، کندتر رشد کرده یا اصلاً جوانه نمی زنند. اکثر دانه ها تقریبا در دمای 25 درجه سانتی گراد می‌توانند جوانه بزنند. بعد از کاشت بذر و رشد نهال ها آنها را در دمای 21 درجه سانتی گراد قرار داده تا مقاومت خود را نشان دهند. سعی کنید سرمادهی بذر را کنترل کنید.

  • مرحله هفتم

کود دهی کنید. بعد از اینکه نهال ها 10-15 سانت رشد کردند، با استفاده از کود مایع، شروع به تغذیه کنید. آن را به آرامی استفاده کنید تا نهال ها از خاک جدا نشوند.

  • مرحله هشتم

به نهال ها نور کافی بدهید. نور مناسب باعث رشد نهال ها خواهد شد تا پس از اینکه انتقال داده می‌شوند با مشکل روبرو نشوند. در مناطق معتدل زمستانی، می‌توانید نهال ها را در پنجره ای رو به جنوب پرورش دهید. ممکن است یک پنجره رو به جنوب نور کافی را فراهم نکند، به خصوص در اواسط زمستان. اگر نهال ها به سمت پنجره خم شوند، نشانه این است که نور کافی ندارند. چرخاندن گلدان ها کافی نیست، شاید لازم باشد نور مصنوعی تهیه کنید.

  • مرحله نهم

هوا را به گردش در بیاورید. گردش هوا باعث می‌شود که گیاه کمتر بیمار شود و ساقه ها کاملا رشد کرده و قوی خواهند ماند.

  • مرحله دهم

نهال ها را قبل از انتقال در فضای باز سفت کنید. قبل از انتقال نهال به بیرون، آنها باید با محیط جدید و سخت تر سازگار شوند. این روش “سخت شدن” نامیده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *