مجله نسیما

گیاه لوفا چه خصوصیاتی دارد؟ آشنایی با ویژگی های میوه لوفا

لوفا نوعی میوه است که به کدو و خیار شباهت دارد و گاهی به آن «کدوی اسفنجی» می‌گویند که البته اشاره‌ای به ویژگی های اسفنج مانند میوه خشک شده این گیاه است. در حال حاضر شش گونه از انواع گیاه لوفا در جهان کشت می شود که به طور گسترده برای مصارف غذایی و اسفنجی استفاده می‌شوند. لوفا تنها منبع گیاهی اسفنج است که با خرید بذر لوفا و کاشت آن می توانید از آن استفاده کنید.
این گیاه قرن هاست که از آن در حمام ها و آشپزخانه ها استفاده می‌شود. لوفا به صورت سنتی در مناطقی از جنوب شرق و جنوب قاره آسیا، جایی که این نام منشا گرفته، کشت می‌شود، البته این گیاه در سایر مناطق گرم و خشک نیز پرورش داده می‌شود.با نسیما همراه باشید.

لوفا چیست؟

لوفا در ظاهر، شبیه به خیار و کدو است. ساقه های رونده و دنباله دار این گیاه هر سطحی را که در دسترسشان باشد، می‌گیرند و خود را بالا می کشند. از این گیاه همچنین می توان برای پوشش حصارهای در حال پوسیدگی یا به عنوان شاخ و برگ های زینتی هم استفاده کرد، زیرا متراکم بوده و به سرعت رشد می‌کنند.
لوفا آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می‌دهد و به یخبندان حساس است؛ مگر اینکه باغبان آن را در داخل خانه نشا زده و گیاهان جوان خود را زیر نظر داشته باشند. گیاهان جوان باید به طور منظم آبیاری شوند، اما نباید اجازه دهید دچار غرقاب شوند.
لوفا به عنوان غذا در مناطقی از آسیا برداشت می‌شود. تمامی گونه های لوفا خوراکی بوده، اما باید قبل از بالغ شدن مصرف شوند؛ در غیر این صورت چوبی و فیبری شده و برای مصرف خوراکی مناسب نیستند. این میوه قبل از خوردن پخته می‌شود و گاهی اوقات در منوها به عنوان “بامیه چینی” نیز دیده می‌شود.
هنگامی که اجازه دهید میوه لوفا بالغ شده و روی بوته خشک شود، آن را می‌توان به عنوان اسفنج برداشت.  کرد. به این نحو که پوست بیرونی چوبی کنده شده و دانه ها برای کاشت مجدد در سال آینده جدا می شوند. اسفنج لوفا را می‌توان به صورت کامل و یا می توان خرد کرده و به قسمت های کوچک تقسیم کنید و مورد استفاده قرار دهید.‌
مانند سایر اسفنج‌ها، اگر لوفا مرطوب و گرم نگهداری شود، باکتری‌ها را جمع‌آوری می‌کند، این همان چیزی است که در محیطی مانند حمام، بسیار رایج است. به همین دلیل، بسیاری از افرادی که لوفا را برای زیبایی خود استفاده می کنند، ترجیح می‌دهند قبل از حمام از آن به عنوان یک برس لایه بردار خشک استفاده کنند یا آن را آسیاب کرده و در اسکراب های لایه بردار به کار ببرند.
لوفا به عنوان یک برس خشک، لایه سطحی پوست مرده را به آرامی از بین برده و پوست را صاف و نرم می‌کند. لوفا را می‌توان به عنوان اسفنج بدن و به عنوان لیف در حمام استفاده کرد، اما باید بین دفعات استفاده اجازه دهید تا خشک شود.
همچنین در آشپزخانه، می توان از آن به عنوان یک اسفنج عالی برای جدا کردن ذرات سرسخت غذا از سطح ظروف استفاده کرد. البته لوفا به اندازه کافی ملایم است که می‌توان از آن برای تمیز کردن ظروف ظریف مانند ظروف آشپزی روکش دار نیز استفاده کرد.

 

 

رابطه لوفا و اسکرابر

بحث درباره اسکرابر حمام به طور کلی شامل دو نوع است:

  • پاف حمام
  • لوفا

اگرچه کلمه اسکرابر ممکن است اشیای اسفنج مانند مختلفی را به ذهن متبادر کند، اما طرفداران ممکن است اصرار داشته باشند که تنها نوع آن لوفا است. با این حال، بسیاری از مصرف کنندگان دیگر، لیف معمولی را برای نیازهای حمام خود ترجیح می‌دهند. در هر صورت هر دو ابزار شستشو به یک هدف عمل می‌کنند، اما ترکیبات آنها کاملاً متفاوت است.

ویژگی ظاهری لوفا

گیاه لوفا که به نام کدوی اسفنجی نیز شناخته می‌شود، میوه ای بزرگ، سبز و استوانه ای شکل شبیه به خیار تولید می‌کند. پس از بلوغ کامل میوه ها، کشاورزان آنها را برداشت کرده و تا حدود شش ماه خشک می‌کنند، سپس پوست بیرونی کدو را جدا کرده و دانه ها را خارج می‌کنند. در این حال قسمتی که باقی می ماند، شامل غلاف بذر و الیاف چوبی و خشک می شود. سپس باقیمانده به قطعات کوچک تقسیم شده، بسته بندی و فروخته می‌شود.

پاف حمام چیست؟

پاف های حمام اسکرابرهای کرکی هستند که از مواد مصنوعی ساخته شده اند. پاف های مصنوعی که برای بهینه سازی کف و لایه برداری طراحی شده اند از مواد پلاستیکی تشکیل شده اند. ماشین‌ها این مواد را جمع می‌کنند، حلقه کرده و سپس آن را به هم متصل می‌کنند تا یک توپ دستی تشکیل دهند. اگر پاف ها از هم جدا شوند، کاربر می‌بیند که تا حدودی از توری پلاستیکی باز می‌شود.

روش استفاده از لوفا

قبل از اواسط دهه 1950، تولیدکنندگان از لوفا برای اسفنج های حمام و همچنین کاربردهای صنعتی استفاده می‌کردند. لوفا قبل از جایگزینی با مواد مصنوعی در محصولاتی مانند فیلترهای آب، ابزارهای جراحی و عایق صوتی گنجانده شده بود. امروزه از لوفا بیشتر برای لوازم حمام و بدنه و یا اسکرابر خانگی استفاده می‌شود.

موارد استفاده از لوفا

  • مراقبت از پوست

    خواص لایه برداری لوفا آن را برای مراقبت از پوست، ایده آل می‌کند. قبل از استفاده، باید بررسی کنید که این محصول برای پوست شما خیلی زبر نباشد. در اینجا نحوه استفاده از آن در حمام آورده شده است:

    • آن را در زیر آب مرطوب کنید تا الیاف آن نرم شود
    • یک شوینده بدن یا صابون را روی لوفا بمالید و آن را به هم بمالید تا کف ایجاد شود
    • به آرامی آن را روی نواحی ناهموار بمالید تا سلول های مرده پوست از بین برود و پوستی سالم و جدید نمایان شود
    • علاوه بر لایه برداری، لوفا می‌تواند به گردش خون کمک کرده و منافذ را باز کند تا چربی و ناخالصی های پوست از بین برود
  •  شستشو و تمیز کردن

    تولیدکنندگان و تولیدکنندگان دوستدار محیط زیست، لوفا را به عنوان یک اسکرابر طبیعی و چند منظوره معرفی می‌کنند.لوفا نه تنها از پاف یا اسفنج های مصنوعی قوی تر و درشت تر است، بلکه مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست نیز می باشد. لوفا یک جایگزین عالی برای پشم فولادی بوده که گاهی اوقات بیش از حد ساینده است. برای نظافت می‌توانید از لوفا بر روی انواع سطوح آشپزخانه و حمام استفاده کنید، مانند این موارد:

    • قابلمه و تابه
    • ظروف شیشه ای
    • کانترها
    • اجاق گاز
    • قفسه های یخچال
    • کاشی
    • کباب پزهای فضای باز
  • لوفا خوراکی است

    تعدادی از غذاهای هندی، چینی و ویتنامی شامل این گیاه می‌شود. قبل از اینکه میوه به شکل اسفنجی بالغ شود، لوفا به سوپ، سالاد و سایر غذاهای سرخ شده یا سرخ شده اضافه می‌شود. طعم آن شبیه کدو سبز است و دارای مقادیر زیادی مواد مغذی از جمله ویتامین های A، B5، B6 و C و منگنز، مس و پتاسیم است.

چگونه لوفا را تمیز کنیم؟

برای حفظ لوفا، پس از هر بار استفاده، آن را کاملاً بشویید و خشک کنید. در صورت امکان آن را در یک منطقه آفتابی و در معرض هوای مستقیم قرار دهید. اشعه ماورای بنفش موجود در نور خورشید به جلوگیری از رشد کپک و کپک کمک می‌کند.برای جلوگیری از تجمع باکتری های مضر، هرگز آن را بعد از استفاده در حمام نگهداری نکنید.
برای ضدعفونی کردن، آن را در محلول سفید کننده ملایم و آب یا آب جوش قرار دهید. همچنین می‌توان آن‌ها را در ماشین لباس‌شویی با تنظیم آب گرم یا در مایکروویو بر روی حرارت بالا به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه استریل کنید.

مزایای زیست محیطی استفاده از لوفا

از آنجایی که لوفا گیاهی است، پایدار و 100 درصد زیست تخریب پذیر است. برخلاف اسفنج‌های مصنوعی که به محل‌های دفن زباله یا اقیانوس‌ها منتهی می‌شوند، لوفا قابل کمپوست بوده و ضایعات آن صفر است. اسکرابرهای حمام مصنوعی دور ریخته شده میکروالیاف پلاستیکی سمی را پخش می‌کنند که منابع آب را آلوده کرده و به حیات وحش آسیب می‌رساند. در حال حاضر، محققان کامپوزیت های الیاف طبیعی در حال بررسی لوفا هستند تا احتمالا جایگزین الیاف مصنوعی شوند. لوفا و سایر مواد طبیعی، ضایعات و مواد شیمیایی سمی را کاهش می‌دهند.

 

فواید لوفا برای سلامتی

لوفا به درمان و پیشگیری از سرماخوردگی، تورم بینی و مشکلات سینوسی کمک می‌کند. همچنین برای تسکین درد و مسائل مربوط به سلامت زنان، از جمله تنظیم چرخه های قاعدگی و تحریک تولید شیر مادر استفاده می‌شود. به دلیل داشتن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، افزودن لوفا به رژیم غذایی می‌تواند، در واقع لوفا:

  • قند خون را کاهش می دهد
  • کمک به کاهش وزن می کند
  • سم زدایی بدن را انجام می دهد
  • موجب بهبود سیستم ایمنی بدن می شود

همچنین در طب سنتی نیز از لوفا برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *