مجله نسیما

نحوه استفاده صحیح از لیف در حمام

نحوه استفاده صحیح از لیف در حمام

خیلی از افراد هنگام شستشوی بدن خود در حمام، به خرید انواع لیف مانند خرید لیف لوفا و استفاده از آنها رو می‌آورند. اما آیا لیف کشیدن برای تمام افراد لازم است؟ آیا نیاز به استفاده از لیف در افراد با پوست های خشک یا چرب، یکسان است؟ آیا پوست بچه ها را هم باید لیف کشید؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال ها و چند سوال رایج دیگر در مورد لیف و لیف کشیدن، نکات زیر را به دقت بخوانید نسیما.

نکات استفاده از لیف

لیف را در جهت پایین به بالا روی بدن بکشید، سعی کنید جهت حرکت همواره به سمت قلب باشد. دست‌های شما باید فشاری دائمی و یکنواخت برای تمامی قسمت ‌های دست ‌ها و پاها داشته باشند. برای پايين‌تنه، شکم و قسمت‌های بالای سینه و شانه ‌ها حرکات دورانی مناسب است.

۱-  قرار دادن لیف داخل حمام های تاریک به مدت طولانی می‌تواند آن را به منبعی از آلودگی ها که باعث ابتلا به بیماری های قارچی و عفونی می‌شود، تبدیل کند. پس بهتر است حمام، تهویه مناسب و نورگیر داشته باشد.

۲-  اگر حمام تاریک و مرطوب است، بهتر است برای لیف جایی خارج از حمام در نظر بگیرید.

۳-  از آنجا که رطوبت، گرما و تاریکی، زمینه رشد و تکثیر قارچ ها را فراهم می‌کنند، بنابراین هرگز لیف های خیس را در محیط مرطوب و تاریک حمام رها نکنید.

۴-  اگر لیف دچار تغییر شکل، تغییر بافت و رنگ شد و قوام خود را از دست داد، بهتر است آن را دور بیندازید و لیف جدیدی جایگزین کنید.

۵-  لیف را برای خشک شدن، در معرض نور آفتاب و هوای آزاد قرار دهید.

۶-  استفاده از لیف هایی با الیاف زبر و خشن که باعث آزار پوست می‌شوند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

۷-  شستشوی بدن نباید به گونه ای باشد که باعث از بین رفتن سد دفاعی سطح پوست شود. به همین دلیل افراد دارای پوست چرب، باید بدن خود را با لیف های حوله ای نرم، صابون و شوینده های مخصوص پوست های چرب بشویند.

این در حالی است که استفاده از لیف به افراد دارای پوست خشک توصیه نمی شود. این افراد باید پوست خود را فقط با آب ولرم و صابون های غیر معطر و مخصوص پوست های خشک یا همان پن ها، بشویند.

۸-  افرادی که پوستشان خشک است، بعد از حمام کردن باید از روغن حمام و نرم کننده های پوست بدن استفاده کنند تا خشکی پوستشان تشدید نشود.

۹-  افراد با پوست های مختلط باید هر ناحیه از بدنشان را بنابر خشک یا چرب بودن آن، با توجه به توصیه هایی که در مورد شستشوی پوست های چرب و خشک بیان کردیم، بشویند.

جهت حركت ليف

لیف را در جهت پایین به بالا روی بدن بکشید، سعی کنید جهت حرکت همواره به سمت قلب باشد. دست های شما باید فشاری دائمی و یکنواخت برای تمامی قسمت های دست ها و پاها داشته باشند. برای پايين تنه، شکم و قسمت های بالای سینه و شانه ها حرکات دورانی مناسب است.

کمی پس از انجام این کار متوجه خواهید شد که جریان خون شما بسیار بهتر از گذشته شده و پوست شما حالت ارتجاعی و لطیف تری به خود گرفته و علاوه بر آن سفت شده است و در این موقع است که لیف خاصیت طب سنتی خود را روی بدن شما به اجرا در آورده است.

استفاده از یک لیف نرم و صابون، بهتر است. یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می‌شوند و می‌ریزند، بنابراین لازم نیست شما با یک کیسه زبر و سفیدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحی پوست تان بیفتید. این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می‌اندازد.

این بخش از اعضای بدنتان را با دقت بیشتری بشویید

برخی از اعضای بدن هستند که ما هنگام شست و شو به آن ها توجه خاصی نمی کنیم یا برای نظافت آن ها روش درستی را در پیش نمی گیریم که در این بخش به شما روش های صیحی شستشو را شرح می‌دهیم:

  •  پوست سر

حتما، موهای خود را می‌شویید، اما چقدر به پوست سر توجه می‌کنید؟شستن مو روزانه لازم نیست، برای جلوگیری از تجمع سلول های مرده پوست، پوست سر را روزانه با آب گرم ماساژ دهید، بلکه کمک می‌کند سلول های مرده را که می‌تواند منجر به شوره سر و خارش پوست، قرمزی و پوسته پوسته شدن بدن شود، از بین ببرید.

  •  کمر

اگرچه کمر در حمام، خیس می‌شود، اما به خودی خود پاک نمی شود، با یک اسفنج حمام، لیف، یا کیسه برای کاهش خطر ابتلا به عفونت های پوست، بافت های نرم را شستشو دهید.

  •  زیر ناخن ها

می دانید که با شست وشو بعد از این که از دستشویی، عطسه، لمس گوشت خام و غیره استفاده می‌کنید، فقط نیمی از کار را انجام می‌دهید. پنبه را با آب گرم و کف صابون خیس کنید و آن را زیر ناخن هایتان بکشید تا باکتری ها به آرامی پاک شوند. نگه داشتن ناخن های کوتاه می‌توانند به جلوگیری از رشد باکتری ها کمک کنند.

  • پشت گوش

پشت گوش ناحیه گرم و پر از غدد چربی است که چربی ترشح می‌کند و اگر روزانه تمیز نشود ممکن است شروع به تولید بوی نا مناسب کند.

  •  کف و کنار پا

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که پاها در حمام تنها با صابون و آب تمیز می‌شود، اما این طور نیست. مهم است که از سنگ پا استفاده کنید اگر به شدت عرق می‌کنید، یا دمپایی می‌پوشید. هر روز بین انگشتان خود را با صابون ملایم بشویید و خشک کنید تا مبتلا به قارچ پا نشویید.

  • ناف

ناف گرم است و شکاف و برآمدگی دارد و باعث می‌شود که مکان خوبی برای پنهان شدن باکتری ها باشند. روزانه ناف را با پنبه آغشته به آب و صابون ، الکل تمیز کنید. اگر ناف سوراخ شده باشد، برای جلوگیری از عفونت شستشوی مرتب آن نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.

  • زبان

اغلب مردم هنگام صحبت در مورد بهداشت دهان به دندان ها فکر می‌کنند و توجه کافی به زبان ندارند و فکر می‌کنند با استفاده از دهانشویه به اندازه کافی تمیز می‌شوند.اگر زبان به طور منظم تمیز نشود،باکتری ها روی آن تجمع و موجب بوی بد دهان و خرابی دندان ها می‌شوند زبان خود را با مسواک تمیز کنید.

  •  پشت گردن

پشت گردن گرم است و اغلب می‌تواند مرطوب باشد، به خصوص اگر موهای بلند داشته باشید و یا به طور مرتب ورزش کنید، باعث جذب باکتری ها می‌شود. آن را روزانه با صابون ملایم و یک اسفنج حمام گرم و مرطوب حمام تمیز کنید.

  • کشاله ران

این ناحیه معمولا گرم است و تا می‌خورد بنابراین احتمال رشد باکتری زیاد می‌شود و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند از صابون مخصوص اندام تناسلی استفاده کنید، چون این ناحیه حساس است. شست و شوی این ناحیه روزی یکبار با لیف و صابون کافی است اما اگر ورزش می‌کنید بهتر است دوش بگیرید.

  • آرنج

اغلب در زندگی روزمره آرنج را روی سطوح کثیف قرار می‌دهید مثل میز، میزهای رستوران بدون آنکه متوجه شوید می‌توانند به عنوان پورتال های ورودی باکتری عمل کنند و منجر به عفونت های پوستی شوند. این قسمت ها را روزانه با آب و صابون بشویید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *