مجله نسیما

لوفا را چگونه پرورش دهیم؟

لوفا را چگونه پرورش دهیم؟

از گیاه لوفا اغلب برای تهیه لیف استفاده می‌شود، اسفنج‌های طبیعی که در حمام یا تمیز کردن خانه‌تان استفاده می‌کنید. هنگامی که این گیاه در باغ شما رشد می‌کند، شبیه خیار است. لوفا جزو سبزیجات مقاوم است و به راحتی رشد می‌کند. لوفا فقط به فضای بیرونی و نور خورشید فراوان نیاز دارند. چنانچه لوفای خود را برداشت کنید، اسفنجی خواهید داشت که می‌توان از آن برای شستن بدن، ظروف، کف زمین یا حتی ماشین‌تان استفاده کنید؛ البته شما می توانید به صورت آماده، اقدام به خرید لیف لوفا کنید. اگر لوفا را زود برداشت کردید، می‌توانید آن را سرخ کنید و آن را به غذاهای عالی تابستانی اضافه کنید.

مراحل کشت لوفا

  • کاشت و مراقبت از لوفا

اولین قسمت از این مقاله به کاشت و مراقبت از گیاه لوفا می‌پردازد.

اگر در آب و هوای خنک زندگی می‌کنید، کاشت دانه های خود را در ماه آوریل در داخل خانه شروع کنید. لوفا برای رشد به حدود 150 تا 200 روز گرما نیاز دارد، بنابراین بسیاری از باغبانان باید کاشت بذرهای خود را در داخل خانه شروع کنند و بعد از گرم شدن هوا آنها را به بیرون منتقل کنند. از گلدان های کوچک 13 تا 15 سانتی متری استفاده کنید، 2 تا 3 دانه را در خاک مرطوب بکارید و آن را در معرض نور زیاد خورشید قرار دهید.

در صورت نیاز از یک لامپ آفتابی استفاده کنید تا بذرهای شما روزانه 8 ساعت نور داشته باشند.

نکته: می‌توانید دانه های لوفا را از بسیاری از گلخانه ها و مراکز باغ خریداری کنید. اگر نتوانستید آنها را از تامین کننده نزدیک خود پیدا کنید همچنین می‌توانید آنها را به صورت آنلاین سفارش دهید.

پس از سپری شدن آخرین یخبندان بهاری، گیاهان را به فضای باز منتقل کنید. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، ممکن است بتوانید کاشت بذرهای خود را در خارج از منزل شروع کنید، به شرطی که قبل از شروع یخبندان پاییز یا زمستان حدود 6 ماه هوای دائماً گرم داشته باشید. اگر در آب و هوای همیشه سرد زندگی می‌کنید، گلخانه ممکن است بهترین گزینه برای رشد لوفای شما باشد.

اگر عمدتاً لوفا را برای استفاده به عنوان اسفنج پرورش می‌دهید، 2 تا 3 گیاه برای این منظور باید کافی باشد، 1 گیاه حدود 6-7 لوفا تولید می‌کند.

لوفا را در جایی بکارید که روزانه 8 ساعت نور خورشید دریافت کند. مکانی را انتخاب کنید که نور خورشید زیادی دریافت می‌کند و در مقابل بادهای شدید محفوظ باشد. هر گیاه یا بذر باید در عمق 3⁄4 اینچ (1.9 سانتی متر) در خاک و در فاصله 1 فوت از گیاه بعدی کاشته شود. اگر گیاهان شما در گلدان هستند، می‌توانید آنها را در همانجا بگذارید یا به زمین پیوند بزنید.

لوفا برای رشد به فضای زیادی نیاز دارد. نرم ساقه های آنها می‌توانند تا 30 فوت (360 اینچ) رشد کنند! قرار دادن آنها در نزدیکی یک داربست، راه بسیار خوبی است تا نرم ساقه ها را به جایی هدایت کنید تا به بقیه باغ شما تجاوز نکنند.

زمانی که 1 اینچ (2.5 سانتی متر) از خاک سطحی خشک شد، گیاهان را آبیاری کنید. اگر اخیراً بارندگی نداشته‌اید، هر ۲ تا ۳ روز یک‌بار خاک اطراف لوفا را بررسی کنید. اگر خاک خشک است، آن را آبیاری کنید تا سیراب شود ولی گل آلود نشود. اگر متوجه قهوه ای شدن برگ ها شدید، این نشانه آن است که گیاهان شما آب کافی دریافت نمی کنند.

برای مبارزه با آفات در اواخر تابستان به گیاهان خاک دیاتومه بدهید. آفاتی که اغلب کدو و سبزیجات مشابه را آزار می‌دهند، در اواخر تابستان و اوایل پاییز ظاهر می‌شوند.

 

  •  برداشت لوفا

دومین مرحله به برداشت گیاه لوفای کاشته شده می‌پردازد.

. اگر می‌خواهید لوفا را بخورید، در جوانی آن را از گیاه بچینید. آنها فقط چند هفته از تابستان برای خوردن مفید هستند، بنابراین باید زمانی که کوچک و سبز هستند آنها را بچینید. شما می‌توانید آنها را به همان روشی که کدو سبز یا سایر کدوهای تابستانی را می‌خورید، تهیه کرده و بخورید.

زمانی که لوفا کمتر از 4 اینچ (10 سانتی متر) طول داشته باشد بهترین طعم را خواهد داد. اگر بین 4 تا 6 اینچ (10 تا 15 سانتی متر) است، قبل از خوردن پوست آن را بکنید، زیرا در آن مرحله پوست شروع به تلخ شدن می‌کند.

شما می‌توانید لوفا را بخارپز کرده و در کنار میگو سرو کنید. لوفا را با سایر سبزیجات تابستانی سرخ کنید. یا لوفا را به آب نارگیل اضافه کنید تا یک سوپ خوشمزه درست کنید.

. تا زمانی که پوست آن زرد یا قهوه ای تیره شود، لوفا را روی ساقه باقی بگذارید. علاوه بر تغییر رنگ، زمانی که لوفا را در دستان خود می‌گیرید، بسیار سبک احساس می‌شود. به طور کلی، لوفا درست قبل از اولین یخبندان پاییزی برای برداشت آماده می‌شود.

مهم است تا زمان برداشت آن را روی ساقه باقی بگذارید، در غیر این صورت گیاه شروع به پوسیدگی می‌کند و دیگر نمی توان از آن برای اسفنج استفاده کرد.

. به جای اینکه لوفا را از روی ساقه بکشید، آن را بچرخانید. هنگامی که آماده برداشتن لوفا هستید، آن را به آرامی در دستان خود بگیرید و آن را بچرخانید تا از درخت جدا شود. اگر لوفا را بکشید، خطر آسیب رسیدن به ساقه وجود دارد.

پوست لوفا گاهی ممکن است کمی خاردار باشد. اگر آزارتان می‌دهد، دستکش باغبانی بپوشید.

. لوفاهایی را که نمی‌خواهید بخورید یا به عنوان اسفنج استفاده کنید، کمپوست کنید. به جای اینکه لوفاهای استفاده نشده روی ساقه بمانند و پوسیده شوند، آنها را جدا کرده و به توده کمپوست اضافه کنید. آنها می‌توانند به تغذیه سایر گیاهان کمک کنند و آفات زیادی را جذب نخواهند کرد.

  •  کندن پوست لوفا

سومین مرحله مربوط به کندن پوست لوف است.

. پوست بیرونی لوفا را جدا کنید تا اسفنج زیر آن نمایان شود. اگر پوست به راحتی کنده نمی شود، سعی کنید به لوفا با وردنه یا چیزی مشابه آن ضربه بزنید. این کار باید در پوست ترک ایجاد کند و از بین بردن آن را راحت‌تر کند. اگر در کندن پوست مشکل دارید، همچنین می‌توانید از قیچی تمیز برای بریدن پوست استفاده کنید.

لوفا ممکن است کمی بدبو باشد، بنابراین پوست آن را در فضای باز پاسیو یا حیاط خلوت بکنید.

. لوفا را تکان دهید تا دانه ها از آن خارج شود و آن ها را کنار بگذارید تا سال بعد بکارید. نترسید که لوفا را به زمین بکوبید یا از چیزی سخت برای بیرون آوردن دانه ها استفاده کنید! تا جایی که می‌توانید دانه ها را بیرون بیاورید، اما اگر تعداد کمی از آنها در داخل باقی ماند، نگران نباشید و وقتی لوفا را بشویید بیرون می‌آیند.

دانه ها را در یک کیسه کاغذی قرار دهید تا برای بهار آینده سالم بماند. حتی می‌توانید مقداری را به دوستانی که علاقه مند به پرورش لوفا هستند نیز بدهید.

. لوفا را با آب و صابون بشویید تا شیره آن از گیاه خارج شود. یک کاسه بزرگ را با آب گرم و 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) صابون ظرفشویی پر کنید. آنها را با هم مخلوط کنید تا کف کند. لوفا را در آب خیس کنید و سپس با شلنگ پرفشار آن را بشویید. آبکشی را ادامه دهید تا آب شفاف شود.

اگر شلنگ فشار قوی ندارید، شیر آب را تا جایی که می‌شود باز کنید. ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، اما همچنان کار را انجام می‌دهد.

. اجازه دهید اسفنج ها 2 تا 3 روز در آفتاب بمانند تا کاملا خشک شوند. پس از شستن لوفا، آنها را روی یک حوله یا قفسه خشک کن قرار دهید و اگر هوا خوب است آنها را بیرون بگذارید. هر روز آنها را برگردانید تا هر طرف آن فرصتی برای خشک شدن داشته باشد. هنگامی که لوفا به طور کامل خشک شد، آنها آماده ذخیره یا استفاده هستند.

اگر فضای بیرونی برای خشک کردن لوفا ندارید، آنها را روی پیشخوانی قرار دهید تا در صورت امکان نور خورشید زیادی دریافت کنند.

نکته

لوفا را در یک کیسه پارچه ای یا جایی در بسته نگهداری کنید تا گرد و غبار روی آن ننشیند. تا زمانی که بدون گرد و غبار و خشک باشند، می‌توانند سال ها دوام بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *