مجله نسیما

از میوه گیاه لوفا چگونه می توان استفاده کرد؟

گیاه لوفا بذر

لوفا در واقع نوعی کدو و تنها گیاه تولیدکننده اسفنج در جهان است که تکثیر آن معمولا با خرید بذر لوفا و کاشت آن صورت می‌گیرد. میوه های این گیاه در ابتدا سبز رنگ، بزرگ و سنگین است که در ادامه رشد به مرور گوشت داخل این کدوها تبدیل به یک سری الیاف در هم تنیده توری شکل، متخلخل و بسیار سبک می‌شود و هم‌زمان پوست آن نیز کمرنگ شده، به زردی می گراید و در نهایت قهوه ای رنگ و کاملا خشک و سبک می‌شود.

بعد از اینکه میوه لوفا روی بوته کاملا خشک و سبک می‌شود، باید چیده شود و بعد از خیساندن در آب، پوستش کنده شده و اسفنج توری شکل داخلش نمایان می‌گردد. اسفنج لوفا بعد از  شستشو و خشک شدن در صنایع مختلفی به کار می‌رود که شایع‌ترین کاربرد این اسفنج گیاهی ارزشمند در سطح جهان، استفاده از آن بعنوان یک لایه‌بردار طبیعی بسیار مفید و لذت بخش است.

لوفا

خصوصیات لوفا

لوفا گیاهی از خانواده خیار می باشد. این گیاه در مقایسه با گیاهی دیگر رشد کندی داشته و حتی بذر گیاه لوفا به کندی جوانه می زند.

ارتفاعی حدود 10 متر دارد و  برای رشد خود به مقادیر زیادی نورخورشید،گرما، آب و یک داربست بزرگ نیاز داشته میوه لوفا هم به صورت خام و هم به شکل پخته شده قابل مصرف می باشد. برای ساختن اسفنج و لیف از گیاه لوفا استفاده می نمایند.

 

موارد استفاده از لوفا

از لوفا می‌‎توان به شکل ها و انواع مختلفی استفاده کرد که در ادامه توجه شما را به این موضوع جلب می‌کنیم:

  • دم کرده لوفا

به منظور استفاده از خواص درمانی این گیاه بایستی از دم کرده گیاه استفاده کنید. برای تهیه دم کرده لوفا، 10 گرم از قسمت های هوایی گیاه شامل شاخ، برگ و گل را در 1500 سی سی آب بجوشانید تا حجم آب به نصف کاهش پیدا کند. گیاه را خوب فشار دهید تا عصاره آن کاملا خارج شود، سپس آن را صاف نموده و مصرف نمایید. این دم کرده را می توانید به صورت موضعی نیز استفاده نمایید.

  • استفاده برای استحمام

برای استفاده از این گیاه به عنوان لیف طبیعی و گیاهی، پوست خشک شده گیاه را جدا می کنند. این پوست حالت زبر دارد، ولی در تماس با آب و صابون نرم می شود و به راحتی برای شستشو و ماساژ پوست قابل مصرف می باشد. لازم است بعد از هربار استفاده از آن برای استحمام آن را در معرض نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود.

با توجه به اینکه پوست انسان بسیار حساس می باشد و نیاز به مراقبت و نظافت دارد، باید از ابزارهایی برای نظافت استفاده کرد که بیشترین بازده و کمترین آسیب را بر پوست وارد کنند. لیف گیاهی لوفا با توجه به خواصی که دارد، بسیار مناسب برای شستشوی بدن است.

برای استفاده از لیف گیاهی لوفا، آن را در آب نیمه گرم خیس نمایید تا نرم و پر حجم گردد، سپس بدون تغییر شکل و مچاله نمودن، برحسب تمایل شامپوی مورد نظر را روی آن ریخته و کل بدن را ماساژ دهید. با توجه به حساس بودن پوست صورت بهتر است با ملایمت بیشتری صورتتان را ماساژ نمایید.

خواص دارویی و درمانی لیف لوفا

  • این گیاه به از بین بردن جوش، لک و کک کمک بسیاری می کند.
  • برای از بین بردن چین و چروک های بدن مفید است.
  • هنگام استفاده از لیف لوفا برای استحمام به بهبود عملکرد گردش خون کمک می نماید.
  • لیف گیاهی لوفا موجب پاکسازی هر گونه آلودگی از روی پوست میشود.

مضرات لوفا (موارد احتیاطی و منع مصرف)

همانند سایر گیاهان دارویی در مورد مصرف این گیاه نیز بایستی رعایت اعتدال را نمود و از مصرف خودسرانه و بیش از اندازه مجاز پرهیز شود.

بذر لوفا

نکاتی برای کاشت و پرورش گیاه لوفا

  • اگر در منطقه ای هستید که سرد است، یک ماه قبل از کاشت لوفا، آنها را در داخل پرورش دهید و در زمان مناسب به بیرون انتقال دهید.
  • بذرها را قبل کاشت به مدت ۲۴ الی ۳۶ ساعت درون آب ولرم قرار دهید تا خیس شود. این عمل باعث جوانه زنی سریع تر بذرها می شود.
  • برای جوانه زنی بذرها یک پد گرمایی خریداری کنید تا دمای مناسب بستر باعث درصد جوانه زنی بهتر بذرها شود یا اینکه به صورت دقیق در مکانی با دمای بین ۲۲ الی ۲۵ درجه قرار دهید (ترجیحا در مکانی با نور غیر مستقیم آفتاب)، بذرها در عمقی به اندازه خود بذرها حفر شود.
  • استفاده از گلدانهایی که تجزیه می شوند خطر ابتلا به شوک گیاه را کمتر می کند. بهتر این است از گلدان‌های مشمبایی که برای تولید نشا استفاده می شود و راحت درون گلدان کمپلت قرار می گیرد، استفاده کنید
  • بهتر است زمان کاشت بذر لوفا به زمان گرم بودن هوا موکول شود.
  • بعد از اینکه گیاهان شما در یک هفته رشد کردند، آنها را در مکانی با نور زیاد قرار دهید. ترجیحا ابتدا در مکانی با سایه آفتاب و سپس وقتی که رشد کرد در معرض مستقیم نور مستقیم قرار دهید (مکانهای خیلی گرم جنوب بهتر است در مکان با نور آفتاب سایه قرار دهید)
  • نهال های خود را حتما در قسمتی قرار دهید که قیم داشته باشد، مثل کنار فنس ها یا میله ها که گیاه بتواند آن را گرفته و بالا رود برای کمک کردن می توانید آن را با یک نخ مناسب بسته تا گیاه به رشد خود از قیم ادامه داده و بالا برود.
  • اگر احیانا در زمان کاشت و جوانه زنی گیاه، هوا به صورت اتفاقی سرد شد، می توانید آن را با نایلون هایی که چند سوراخ تهویه دارند، بسته تا گیاه وارد شوک سرما نشود و هر زمان هوا مناسب شد این پوشش نایلون را بردارید.
  • اگر گیاه شما یک الی دو ماه قبل از یخبندان شروع به گلدهی کرد، گلها را بچینید؛ چون فرصت مناسبی برای تولید میوه نخواهند داشت، چون در سرما میوه ها خراب می شوند. بنابراین با این کار شما می توانید انرژی گیاه را که صرف گلدهی و میوه دهی بیهود می شود، بهبود داده و به رشد گیاه معطوف کنید و در زمان اتمام سرمادهی مجددا گلدهی و میوه دهی را انجام دهید.

منبع : نسیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *