مجله نسیما

آیا تا الان به گرده افشانی برای افزایش تولید لوفا فکر کرده اید؟

بذر لوفا

به صورت عمومی دو گونه لوفا در سرتاسر جهان پرورش داده می‌شود، لوفای آکوتانگولا که به نام لوفای لبه‌دار یا زاویه‌دار شناخته می‌شود و لوفای آئگیپتیاکا که به نام لوفای صاف یا معمولی نیز شهرت دارد. لوفاهای لبه دار می‌توانند تا حدود 77 سانتی متر رشد کنند. اگر به دنیال پرورش لوفا هستید، باید بدانید بعد از خرید بذر لوفا و رشد گیاه، با میوه های باریک با پوست سبز تیره و برآمدگی های تیز روبرو می‌شوید که در تمام طول گیاه امتداد دارند.در سایت نسیما باما همراه باشید.

لوفاهای صاف همانطور که ممکن است حدس زده باشید، پوست صاف تر با برآمدگی های قابل مشاهده، اما غیر تیز دارند. میوه ها نیز پهن تر بوده و تا دو فوت طول دارند. چندین رقم از لوفاهای صاف وجود دارد، از جمله یک رقم فوق العاده بلند با میوه هایی که به طول تقریباً سه فوت بالغ می‌شوند.

پرورش لوفا از بذر

لوفا به یک فصل رشد طولانی نیاز دارد و بهتر است با کاشت بذر در داخل خانه شروع کنید. اولین قدم برای موفقیت خرید بذر تازه است. سعی کنید هر بهار یک بسته بذر جدید تهیه کنید.

لوفا

راهنمای گام به گام برای پرورش لوفا از بذر

  • بذرها را پنج تا شش هفته قبل از اینکه بخواهید آنها را به فضای باز منتقل کنید، بکارید.
  • بذرها را 24 ساعت قبل از کاشت خیس کنید. با آب گرم شروع کنید. همچنین می‌توانید دانه‌ها را قبل از خیساندن، با کشیدن کناره‌های دانه‌ها در امتداد کاغذ سنباده متوسط، خشک کنید. این کار پوسته بذر را نازک کرده و می‌تواند جوانه زنی را تسریع کند.توجه کنید که تنها چند ضربه روی کاغذ سنباده کافی است.
  • بذرها را در گلدان های چهار اینچی پر از مخلوط اولیه بذر از قبل مرطوب شده بکارید. این کار را در عمق نیم اینچ انجام دهید.
  • سینی های کشت را با پوشش پلاستیکی یا گنبدی شکل بپوشانید تا رطوبت را افزایش دهید.
  • سعی کنید سرعت جوانه زنی را افزایش داده و فرآیند جوانه زنی را تسریع کنید. خانواه لوفا گیاهانی هستند که گرما را دوست دارند. زمانی که دما در حدود 85 درجه فارنهایت (30 درجه سانتیگراد) باشد، بذرها بهتر جوانه می‌زنند.
  • هنگامی که بذرها جوانه زدند، پوشش پلاستیکی یا گنبد را بردارید تا جریان هوا مناسب باشد. مراقب رطوبت خاک باشید تا خاک را کمی مرطوب نگه دارید؛ توجه کنید که میزان رطوبت نباید به خیس بودن برسد.
  • هنگامی که بذرها اولین برگ های اصلی خود را ایجاد کردند، تغذیه گیاه را شروع کنید. می‌توانید از کود آلی مایع با نصف میزان توصیه شده استفاده کنید.

زمان انتقال نهال لوفا به باغ و باغچه

وقتی هوای بهاری گرم شد و خطر یخبندان از بین رفت، وقت آن است که نهال های لوفا را آماده کرده و به باغ منتقل کنید. سخت شدن فرآیند سازگاری گیاهان رشد یافته در داخل خانه با شرایط بیرونی است. از آنجایی که گیاهان به دماهای سرد حساس هستند، آنها را خیلی به باغ منتقل نکنید.

پیدا کردن محل مناسب برای پرورش لوفا

میوه لوفا بر روی بوته هایی رشد می‌کند که می‌توانند تا حدود ده متر رشد کنند. مهم است که یک مکان با آفتاب کامل فراهم کنید و با حفظ رطوبت خاک و تغذیه منظم گیاهان، رشد سریع و مداوم را ایجاد کنید.
شاید بتوان گفت گیاه لوفا یک کوهنورد قوی است و به سرعت به سمت بالا یا روی یک تکیه گاه قوی مانند حصار زنجیره ای، داربست، طاق باغ، تونل یا سازه های دیگر حرکت می‌کنند. اگر به دنبال حفظ حریم خصوصی بیشتر در حیاط خود هستید یا به افزودن سایه برای آلاچیق خود نیاز دارید، می‌توانید از این گیاه استفاده کنید.
همچنین می‌توانید اجازه دهید گیاهان آزادانه روی زمین پرسه بزنند، اما هشدار داده می‌شود که فضای زیادی را پوشش می‌دهند. میوه های آنها نیز در صورت استفاده از داربست، صاف تر رشد می‌کنند.

خرید بذر لوفا

پرورش لوفا در ظرف

شما می‌توانید لوفا را در ظرفی پرورش دهید، اما ظرفی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند ریشه این گیاه بزرگ را در خود جای دهد. گلدان یا کیسه ای را انتخاب کنید که حدود 20 گالن یا 18 تا 24 اینچ باشد. این ظرف را با 2/3 مخلوط گلدانی و 1/3 کمپوست یا کود کهنه پر کنید.

با توجه به رشد زیاد گیاه لوفا، گلدان بزرگی را در نظر بگیرید و این مسئله را در نظر داشته باشید. در حالت ایده‌آل، گلدان را نزدیک یک پرده یا حصار قرار دهید. سعی کنید به ساقه های رونده لوفا یک تکیه گاه قوی برای صعود بدهید.

مراقبت تابستانی برای رشد گیاه لوفا

لوفا را چه در گلدان و چه در بستر باغچه رشد دهید، باید رطوبت آن را حفظ کرده و به طور منظم آن را تغذیه کنید.  در تابستان هفته ای یکی دو بار، بررسی خاک نیاز است و در صورتی خشک بودن، باید آن را آبیاری کنید. میوه‌های لوفا قدردان رطوبت بوده ولی اشباع خاک از رطوبت را دوست ندارند. همچنین هر دو تا سه هفته یک بار کود آلی مایع نیاز است. اگر نیازهای گیاهان لوفا را برآورده کنید، به احتمال زیاد گل های زیادی را خواهید دید که بزرگترین میوه ها را تولید می‌کنند.
بوته های کدو لوفا دارای گل های نر و ماده مجزا هستند. برای اطمینان از گرده افشانی گرده افشانی را با انتقال گرده از گل نر به گل ماده انجام دهید.

بذرلوفا

گرده افشانی دستی گل های لوفا

علاوه بر آبیاری و کوددهی، کار تابستانی دیگری نیز وجود دارد که باید انجام دهید تا مقدار زیادی میوه را برداشت کنید. گرده افشانی کاریست که باید انجام دهید.
به تعدادی از نکات درباره گرده افشانی دقت کنید:

  • اگر در منطقه شمالی زندگی می‌کنید که فصل رشد آن کوتاه است، گرده افشانی دستی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که اولین گل های تولید شده گرده افشانی شده و می‌توانند به میوه تبدیل شوند.
  • زنبورها علاقه‌ای به گیاهان لوفا ندارند. بنابراین اگر گرده افشانی دستی انجام ندهید، میوه های کمتری برداشت می‌کنید.
  • گرده افشانی دستی گیاه لوفا سریع و آسان است. شما باید تفاوت بین گل‌های نر و ماده را بدانید.
  • برای انتقال گرده از گل نر به گل ماده از یک قلم مو یا سواب پنبه ای تمیز و خشک استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک گل نر را بچینید، گلبرگ های آن را بردارید و گرده ها را روی گل ماده فشار دهید. سعی کنید این کار را زمانی که گل ها تازه هستند و به تازگی باز شده اند، انجام دهید. هنگامی که گل ها در اوایل تا اواسط تابستان به وفور تولید شدند، هفته ای یکی دو بار گرده افشانی را با دست انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *