مجله نسیما

آیا با اصول جوانه زنی انواع بذرها آشنا هستید؟

کاشت بذر لوفا

در این مقاله در سایت نسیما سعی داریم بذرهای گیاهانی که به صورت عمومی کاشته می‌شوند، بیان کنیم و بگوییم که آیا خرید بذرهایی مثل خرید بذر لوفا یا دیگر بذرها مرقوم به صرفه هستند یا نه .
اکنون به قسمت برداشت محصول لوفا از تولید به مصرف میپدازیم : دقت کنید بیشتر بذرها به این روش کاشته می‌شوند. پرورش گیاه لوفا از طریق بذر یک روش عالی برای شروع باغبانی در اوایل فصل است. با نور مناسب و برخی تجهیزات ساده، رشد از دانه تا محصول آسان است. برخی از آنها مانند بذر لوفا ، گوجه فرنگی و گل همیشه بهار، رشد آسانی دارند. با ما همراه باشید.

بذرلوفا

نکات جوانه زنی بذر

ابتدا توجه نمایید چند  اصل در جوانه زنی بذرها بسیار مهم می‌باشد این نکات را به ترتیب اهمیت ذکر می‌کنیم:

۱. کیفیت بذرها

بذرها باید تازه باشند و از زمان برداشت آنها طبق هر محصول زمان زیادی نگذشته باشد.

 ۲. دمای محیط

بهترین دما برای جوانه زنی بذرها دمایی حدود ۲۰ الی ۳۰ درجه می‌باشد. توجه نمایید این مرحله یکی از مهمترین مرحله جوانه زنی بذر و کاشت بذر می‌باشد. چنانچه این مرحله به درستی اجرا نشود جوانه زنی ایجاد نخواهد شد.

البته بذرهایی هم وجود دارند که جزو استثنا هستند، مثلا بذرهایی مثل بگونیا فانکی و موارد مشابه مثل سانفرانسیکو و سانتا و ..  اگر دما بالای ۲۷ درجه باشد، جوانه زنی صورت نمی‌گیرد.

۳. رطوبت لازم برای جوانه زنی بذر

باید برای بذرها محیطی با رطوبت بالای ۸۰ درصد را برای ایجاد جوانه زنی ایجاد کنیم. می‌توانید این محیط را به‌صورت مصنوعی ایجاد کرده؛ یعنی بعد از کاشت بذرها بستر را خوب مرطوب نمایید، با آب پاش و یا به‌صورت خیلی سبک آبیاری کنید (در مورد تفاوت مرطوب کردن و خیس کردن توضیحات لازم در نکات داده شده) روی گلدان‌ها یا بستر خود را با یک نایلون شفاف مانند کیسه های فریزر شفاف پوشانده تا بسترما رطوبت لازم را داشته باشد.

۴. نور

بهتر است بذرها در محیطی قرار گیرند که مختصر نوری روی بستر باشد. نظر کارشناسان به این صورت هست که بذرها موجودات زنده هستند و تغییرات شب و روز را احساس می‌کنند و با تابیدن و گرم شدن بستر با نور خورشید به صورت جزیی این عمل به‌صورت بهتری نتیجه خواهد داد.

خرید بذرلوفا

۵. نوع بستر

برعکس نظر مشهور، به نظر ما بستر یا همان خاک تاثیر کمی در جوانه زنی بذر دارد؛ یعنی بستر نقش بسیار جزیی در جوانه زنی دارد ولی خب بیشترین نقش را بعد از جوانه زنی ایجاد می‌کند. چنانچه بستر شما دارای کود بیش از حد باشد، قطعا جوانه ها بلافاصله سوخته و از بین خواهند رفت و اگر مقادیر لازم مواد مغذی برای رشد جوانه ها هم نباشد، قطعا بذرها رشد خوبی نخواهند داشت.

نحوه کاشت بذر

ابتدا باید بذرها را در خزانه نگهداری کنید و در زمان موعد به گلدان اصلی انتقال دهید.

وسایل لازم:

  • ظرف مخصوص که می‌تواند سینی نشا باشد یا می‌توانید ظرف‌های یک‌بار مصرف مثل ظرف های بستنی های لیتری، ظرف های غذای یک‌بار مصرف یا لیوان شفاف یا اصلا گلدان های کوچک را تهیه کرده و زیر آن را با چند سوراخ زهکش درست کنید
  • یک نایلون شفاف برای ظرفهایی که درب ندارند یا گلدان تهیه کنید
  • یک عدد کش برای بستن دورز نایلون برای ایجاد رطوبت لازم
  • آب پاش برای مرطوب کردن بستر
  • بستر برای کاشت بذر

ابتدا بستر خود را ترکیب کرده و در داخل ظرف خود که از قبل روی آن نام بذرهای خود همراه با تاریخ نوشته‌اید را ریخته، البته دقت نمایید بستر را تا سر پر نکنید، چون باید روی آن را با یک نایلون فریزر ببندید و باید یک فضای کافی برای جوانه زنی بذرها هم قرار دهید که وقتی بذری جوانه زنی کرد فضای کامل برای رشد را داشته باشد و سر جوانه ها با نایلون فریزر ما تداخل نداشته باشند.

ترتیب عمل آوری بذرها

بذرها از نظر اندازه به اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند:

  • بذرهای ریز

این بذرها به دو اندازه هستند؛ خیلی ریز و ریز. بذر خیلی ریز مثل بذرهای استرپتوکارپوس که همانند گرد وغبار هستند. باید آنها را مستقیما روی بستر بپاشید و روی آن را هیچ خاکی نریزید. همین که بذرها بستر را لمس کنند، کافی می‌باشد در آبیاری این بذرها باید خیلی دقت کنید، چون اگر مستقیم و شدید باشد، احتمالا بذرها به داخل رفته، خفه شده و جوانه نمی‌زنند.

  • بذرهای متوسط

گاهاً این بذرها باید قبل از کاشت درون آب قرار بگیرند تا راحت تر جوانه زنی کنند. هر بذر به اندازه دو برابر قطرش باید زیر بستر باشد

  • بذرهای درشت

این بذرها اکثرا باید به مدت ۲۴ الی ۳۶ ساعت درون آب قرار بگیرند یا اینکه باید پوسته روی آنها خراشیده شود. این بذرها نیز به اندازه دو برابر قطرشان باید زیر خاک باشند.

بعد از قرار دادن بذرها  با یک آب پاش خوب بستر را مرطوب کرده و یک نایلون شفاف فریزر روی بستر خود کشیده و آن را  با کش خوب بسته یا درب آن را محکم ببندید، طوری که هوایی وارد آن نشود و در مکانی ترجیحا با نور کم خورشید در دمای ۲۰ الی ۳۰ درجه قرار می‌دهیم. دراین مدت هر چند روز یک‌بار بستر را بازرسی نمایید، چنانچه رطوبت آن کم شده باشد مجددا مرطوب نمایید و درب آن را کنترل نمایید.

زمانی که بذرها جوانه زنی کردند، نایلون را برنداشته، بلکه آن را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید و زمانی که جوانه ۴ برگه شدند، یک سوراخ با مداد در نایلون ایجاد کرده تا رطوبت آن کمتر شود. این عمل را چند روز بعد باز انجام دهید، طوری که گیاه به هوای بیرون کاملا عادت کند.

در این زمان مواظب تغییرات دمایی شدید و رطوبت باشید. بهتر است گیاهانی که برای فضای بیرون هستند در منزل نگهداری نشوند و اگر نگههداری می‌شوند در فضایی با نور زیاد و تهویه خوب باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *