مجله نسیما

آشنایی با روش مناسب استفاده از لیف در حمام 

امروزه برای شستشوی بدن در حمام و تمیز نگه داشتن بدن، محصولات مختلفی با تنوع زیاد، وجود دارد. انواع لیف مانند لیف لوفا یکی از این محصولات است که امروزه بسیار کاربرد دارد. لیف لوفا به دلیل مزایای بسیاری که دارد، بسیار مورد اقبال قرار گرفته و تعداد زیادی از افراد برای حمام‌کردن از آن استفاده می‌کنند. در این بین یک پرسش کلی وجود دارد و آن اینکه برای استفاده صحیح از لیف، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

لیف را در چه جهتی حرکت بدهم؟

سعی کنید لیف را از سمت پایین به بالا بر روی بدن خودتان بکشید، تلاش کنید جهت حرکت لیف همیشه به طرف قلب باشد. اندکی بعد از انجام این کار، خودتان متوجه بهترشدن جریان خون نسبت به گذشته خواهیدشد و پوست شما حالت ارتجاعی و لطیف‌ به خود می‌گیرد. در این زمان لیف خاصیت طب سنتی خود را روی بدن شما انجام داده است.

تلاش کنید از یک لیف نرم و صابون، استفاده کنید. استفاده از لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست شما کفایت می‌کند. با استفاده از یک لیف نرم، قسمتی از سلول‌های سطح پوست که قابلیت جداشدن از سطح پوست را دارند، برداشته می‌شوند، پس نیاز نیست با یک کیسه زبر و با فشار دست به جان قسمت سطحی پوست خودتان بیفتید. زیرا این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: خرید بذر لوفا با بهترین کیفیت و بهترین قیمت

شستن کدام نواحی از بدن، دقت بیشتری می‌خواهد؟

بعضی از اعضای بدن هستند که در زمان شست‌و‌شو به آنها دقت نمی‌کنیم یا برای نظافت آنها روش مناسبی اتخاذ نمی‌کنیم، این قسمت‌ها عبارتند از:

  1. کمر

اگرچه کمر در حمام، خیس می‌شود، اما به خودی خود پاک نمی‌شود، با یک اسفنج حمام، لیف، یا کیسه برای کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های پوست، بافت‌های نرم را شستشو دهید.

  1. زیر ناخن ها

آیا می‌دانید که با شست‌وشو بعد از این که از دستشویی، عطسه، لمس گوشت خام و غیره استفاده می‌کنید، فقط نیمی از کار را انجام داده‌اید؟!  بنابراین پنبه را با آب گرم و کف صابون خیس کنید و آن را زیر ناخن‌هایتان بکشید تا باکتری‌ها به آرامی پاک شوند. نگه‌داشتن ناخن‌های کوتاه می‌توانند به جلوگیری از رشد باکتری‌ها کمک بسیاری کنند.

  1. پوست سر

حتما، موهای خود را می‌شویید، اما چقدر به پوست سر توجه می‌کنید؟ شستن مو به صورت روزانه لازم نیست، برای جلوگیری از تجمع سلول‌های مرده پوست، پوست سر را به صورت روزانه با آب گرم ماساژ دهید، این کار کمک می‌کند سلول‌های مرده را که می‌تواند منجر به شوره سر و خارش پوست، قرمزی و پوسته پوسته شدن بدن شود، از بین برود.

  1. کف و کنار پا

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که پاها در حمام تنها با صابون و آب تمیز می‌شود، اما اینطور نیست. اگر به شدت عرق می‌کنید یا دمپایی می‌پوشید، مهم است که از سنگ پا استفاده کنید. هرروز بین انگشتان خود را با صابون ملایم بشویید و خشک کنید تا به قارچ پا مبتلا نشوید.

  1. پشت گردن

ناحیه پشت گردن شما گرم است و غالبا می‌تواند مرطوب باشد، به خصوص اگر موهای بلند داشته باشید و یا به طور مرتب ورزش کنید، باعث جذب باکتری‌ها می‌شود. سعی کنید این قسمت را به صورت روزانه با صابون ملایم و یک اسفنج تمیز کنید.

  1. ناف

ناحیه ناف گرم است و شکاف و برآمدگی دارد و باعث می‌شود که مکان خوبی برای پنهان‌شدن باکتری‌ها باشد. تلاش کنید به صورت روزانه ناف را با پنبه آغشته به آب و صابون و الکل تمیز کنید. اگر ناف سوراخ شده‌باشد، برای جلوگیری از عفونت شستشوی مرتب آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  1. پشت گوش

پشت گوش ناحیه‌ای گرم و پر از غدد چربی است که چربی ترشح می‌کند و اگر روزانه تمیز نشود، ممکن است شروع به تولید بوی نامناسب کند.

  1. کشاله ران

این قسمت غالبا گرم بوده و تا می‌خورد، بنابراین احتمال رشد باکتری در آن زیاد است و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند. شست‌و‌شوی این ناحیه روزانه یک‌بار با لیف و صابون کافی است، اما اگر ورزش می‌کنید، بهتر است دوش بگیرید.

  1. زبان

بیشار افراد در زمان صحبت درباره بهداشت دهان به دندان‌ها فکر می‌کنند و توجه کافی به زبان ندارند و فکر می‌کنند با استفاده از دهان‌شویه به اندازه کافی تمیز می‌شوند. اگر زبان به طور منظم تمیز نشود، باکتری‌ها روی آن جمع شده و موجب بوی بد دهان و خرابی دندان‌ها می‌شوند، بنابراین زبان خود را با مسواک تمیز کنید.

  1. آرنج

معمولا در طول روز آرنج را بر روی سطوح کثیفی قرار می‌دهید. این سطوح بدون آنکه متوجه شوید، می‌توانند به عنوان پورتال‌های ورودی باکتری عمل کرده و به عفونت‌های پوستی منتهی شوند. سعی کنید آرنج را به صورت روزانه با آب و صابون شستشو دهید.

اصول استفاده از لیف در حمام

برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، نکات مربوط به استفاده بهینه از لیف را در ادامه ذکر خواهیم کرد:

  1. سعی کنید لیف را از طرف پایین به بالا استفاده کنید، همچنین تلاش کنید سمت حرکت لیف، همیشه به طرف قلبتان باشد. دست‌های شما باید فشاری دائمی و یکنواخت برای کلیه نواحی داشته باشد. برای شستن قسمت پايين‌تنه، شکم و قسمت‌های بالای سینه و شانه‌ها، حرکات دورانی مناسب است.
  2. از گذاشتن لیف در داخل حمام و به مدت زیاد پرهیز کنید. معمولا فضای حمام با توجه به خصوصیاتی که دارد، می‌تواند در صورت عدم رعایت بهداشت، به منبعی از آلودگی ها که ابتلا به بیماری های قارچی و عفونی را به همراه دارد، تبدیل شود؛ بنابراین مناسب است فضای حمام شما، از تهویه مناسب و نورگیر برخوردار باشد.
  3. در صورتی که حمام تاریک و مرطوب است، لیف را در جایی خارج از حمام قرار دهید. به دلیل اینکه رطوبت، گرما و تاریکی، موجب رشد و تکثیر قارچ‌ها می‌شود، به هیچ وجه لیف‌های خیس را در محیط مرطوب و تاریک حمام رها نکنید.
  4. در صورتی که لیف دچار تغییر شکل، تغییر بافت و رنگ شد و قوام خود را از دست داد، بهتر است آن را دور بیندازید و لیف جدیدی جایگزین کنید.
  5. برای خشک کردن، لیف را در برابر نور خورشید و هوای آزاد بگذارید.
  6. تلاش کنید از لیف‌هایی با الیاف زبر و خشن که موجب آزار پوست می‌شوند، استفاده نکنید.
  7. شستشوی بدن نباید به گونه ای باشد که باعث از بین رفتن سد دفاعی سطح پوست شود. به همین دلیل افراد دارای پوست چرب، باید بدن خود را با لیف های حوله ای نرم، صابون و شوینده های مخصوص پوست های چرب بشویند.این در حالی است که استفاده از لیف به افراد دارای پوست خشک توصیه نمی شود. این افراد باید پوست خود را فقط با آب ولرم و صابون های غیر معطر و مخصوص پوست های خشک یا همان پن ها، بشویند.
  8. افرادی که پوست خشک دارند، برای جلوگیری از خشکی پوست، باید از روغن حمام و نرم‌کننده‌های پوست بدن استفاده کنند. همچنین افراد با پوست‌ مختلط از خشک و چرب باید هر ناحیه از بدن را با توجه به خشک یا چرب بودن آن و با توجه به نکاتی که درباره شستشوی پوست چرب و خشک وجود دارد، شستشو دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *