مجله نسیما

آشنایی با آفات و بیماری های گیاه لوفا

خراب شدن بذر لوفا

گیاه لوفا بخشی از خانواده خیار یا کدو است، ولی در مقایسه با سایر گیاهان این خانواده کمی دیرتر رشد کرده و حتی گاهی اوقات بذر گیاه لوفا هم به آرامی جوانه می‌زند. گیاه لوفا، مخصوص مناطق گرمسیری است و در آب و هوای سرد به کندی پرورش می‌یابد. بعد از خرید بذر لوفا و کشت آن خواهید دید که این گیاه به صورت بالارونده رشد کرده و در طول یک فصل رشد ارتفاع آن حتی تا 10 متر یا بیشتر هم امکان دارد که برسد.ادامه این مقاله را در سایت نسیما دنبال کنید.
زمانی که میوه گیاه لوفا سبز رنگ است، قابلیت خوردن دارد و می‌توان آن را به دو صورت پخته (مثل پخت کدو) و یا به صورت خام مصرف کرد. اگر از میوه لوفا به عنوان اسفنج و لیف استفاده کنید، باید میوه را هنگامی که زرد شده، بچینید، در این حالت قسمت های درونی آن فیبری بوده و البته در این زمان دیگر نمی‌توان از میوه آن به عنوان خوراکی استفاده کرد.
مانند بسیاری از گیاهان، لوفا هم دچار بیماری و آفت می شود که در این مقاله تصمیم داریم به این آفت ها بپردازیم:

مشکلات آفات و بیماری های لوفا

اگرچه میوه های لوفا، محصولاتی با سطح نگهداری آسان هستند، باز هم باید مراقب مشکلات باشید و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهید. در اینجا سه ​​مشکل احتمالی وجود دارد که ممکن است در هنگام پرورش میوه لوفا با آن مواجه شوید:

  • کپک پودری

    این قارچ معمولی به صورت گرد و غبار سفید متمایل به خاکستری در بالا و پایین برگ ها ظاهر می‌شود. این آفت گیاه را کاملاً از بین نمی برد، اما به نظر کثیف می‌رسد و توانایی گیاهان برای فتوسنتز را کاهش می‌دهد که می‌تواند عملکرد کلی را کاهش دهد.
    برای کاهش بروز سفیدک پودری، در هنگام آبیاری خاک را آبیاری کنید نه گیاه را. همچنین سعی کنید در اوایل روز آبیاری کنید تا اگر آب روی برگ ها پاشیده شد، قبل از شب خشک شود. همینطور مهم است که گیاهان را به درستی قرار دهید تا هوا بتواند به خوبی جریان یابد. پرورش لوفا روی یک تراس یک راه عالی برای بهبود گردش هوا است.

    بذر لوفا

  • سفیدک پرزکی

    این بیماری بر محصولاتی مانند کدو، خیار و کدو تأثیر می‌گذارد و در اثر کپک آبی قارچ مانند ایجاد می‌شود. عمدتاً روی شاخ و برگ گیاهان تأثیر می‌گذارد و ابتدا به صورت لکه های کوچک زرد رنگ در بالای برگ ها ظاهر می‌شود. این بیماری بیشتر در دوره‌های آب و هوایی مرطوب شایع است و می‌تواند به سرعت گسترش یابد.
    در نهایت بر اثر این آفت برگ‌ها با ضایعات زرد پوشیده شده و قهوه ای و ترد می‌شوند و تولید محصول کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از این آفت مانند سفیدک پودری، از آبیاری شاخ و برگ گیاه خودداری کنید و در عوض خاک را آبیاری کنید.

  • سوسک خیار

    از آنجایی که میوه لوفا ارتباط نزدیکی با خیار دارد، سوسک خیار نیز می‌تواند مشکل ساز باشد. این آفت نه تنها می‌تواند به گیاهان آسیب برساند، بلکه می‌تواند بیماری های دیگر را نیز گسترش دهد. سوسک های خیار راه راه و خالدار دو گونه رایج در آمریکای شمالی هستند و هر دو، سوراخ برگ ها را می‌جوند و شکوفه ها را می‌خورند.برای پیشگیری از این آفت بلافاصله پس از کاشت، پوشش های ردیفی یا تورهای مانع حشرات را روی گیاهان قرار دهید.

    خرید بذرلوفا

برداشت میوه لوفا

دو زمان اصلی برای برداشت میوه لوفا وجود دارد:

  • به عنوان یک سبزی جوان لطیف برای سرخ کردن و خورشت
  • برای کدوهای بالغ به عنوان اسفنج استفاده شود.

شاید تعجب کنید، ولی بله می‌توانید میوه لوفا را بخورید! میوه های نارس نه تنها خوراکی هستند، بلکه خوشمزه بوده و طعمی شبیه به کدو حلوایی دارند. با این حال، احتمالا اولین میوه هایی که روی گیاهان رشد می‌کنند، برای خوردن مناسب نیستند؛ به این دلیل که میوه های لوفا که برای اسفنج رشد می‌کنند به یک فصل رشد طولانی نیاز دارند و ما می‌خواهیم به اولین میوه ها زمان زیادی برای رشد و بلوغ بدهیم. برای مصرف خوراکی زمانی را انتخاب کنید که میوه‌ها چهار تا شش اینچ طول داشته باشند تا از نرمی مطلوبی برخوردار باشند.
بعد از اینکه چند بار برداشت میوه داشتیم، نوبت به محصولی دیگر یعنی اسفنج می‌رسد.

بذر لوفا

چه زمانی برای برداشت میوه لوفا مناسب است؟

اگر می‌خواهید میوه لوفای خود را برای اسفنج استفاده کنید، بگذارید میوه ها روی گیاه بالغ شوند. زمانی که پوست از سبز به قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به زرد تبدیل شد و زمانی که میوه را بر روی دست بلند می‌کنید، احساس سبکی دارید، آماده چیدن هستند.
در آب و هوای کوتاه فصل، گاهی اوقات یخبندان سخت قبل از قهوه ای شدن کامل کدوها پیش بینی می‌شود. در این صورت، همه میوه ها را چیده و داخل ببرید تا بررسی شوند. سرمازدگی می‌تواند به میوه ها آسیب برساند و کیفیت آنها را کاهش دهد.
شما باید میوه های لوفا را قبل از استفاده به عنوان اسفنج بررسی کنید. پس از برداشتن پوست و شسته شدن قسمت های داخلی فیبری، باید آنها را در آفتاب آویزان کنید تا خشک شوند.

نحوه پوست گیری و بررسی اسفنج های لوفا

قبل از اینکه بتوانید از اسفنج های لوفای خانگی خود استفاده کنید، باید میوه های بالغ را بررسی کنید. در اینجا چهار مرحله برای تمیز کردن و خشک کردن اسفنج ها آورده شده است:

  • با برداشتن پوست شروع کنید:

    پوست میوه هایی که روی ساقه ها قهوه ای شده و خشک شده اند، به راحتی شکسته و جدا می‌شوند. اگر میوه ها بالغ بوده ولی هنوز سبز هستند، ممکن است برای شما راحت تر باشد که آنها را برای چند روز در یک فضای گرم آویزان کنید تا قبل از برداشتن پوست، کمی بیشتر خشک شوند.

  • دانه ها را جدا کنید:

    اسفنج های بالغ دارای دانه های قهوه ای تیره یا سیاه در حفره های داخلی هستند. آنها را تکان دهید و بذرهای کاملا بالغ را برای کاشت در فصل بعد ذخیره کنید. برای حفظ بذرها، آنها را روی یک تکه حوله کاغذی یا بشقاب کاغذی پهن کنید تا به مدت یک هفته خشک شوند. پس از خشک شدن کامل، آنها را در پاکت های دارای برچسب نگهداری کنید. گیاه لوفا

  • شستشو را فراموش نکنید:

    هنگامی که اسفنج از پوست بیرونی آزاد شد و دانه ها جدا شدند، از یک شلنگ یا جت آب قوی برای شستشوی آن استفاده کنید. اگر اسفنج ها تغییر رنگ دادند، می‌توانید آنها را به مدت نیم ساعت در محلول سفید کننده 10 درصد قرار دهید.  پس از خیساندن با آب تمیز بشویید.

  • اسفنج ها را آویزان کنید:

    اسفنج های لوفای تمیز را آویزان کنید تا در آفتاب خشک شوند یا آنها را در مکانی گرم قرار دهید، بیشتر آنها را بچرخانید تا سریع و یکنواخت خشک شوند.

    از اسفنج های لوفای خود در حمام استفاده کنید. یک طناب به اسفنج ببندید تا به راحتی بین دوش ها آویزان شود. همچنین می‌توانید لیف های لوفا را از لوفاهای باغچه خود تهیه کنید. البته اسفنج های لوفا نیز در آشپزخانه برای تمیز کردن قابلمه ها و تابه ها مفید هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *