مجله نسیما

چگونه لیف مناسب خود را پیدا کنم؟ لیف لوفا چیست؟

یکی از محصولاتی که امروزه برای استحمام خیلی کاربرد دارد و از آن استفاده می شود، لیف حمام یا همان لیف است. لیف از جمله محصولات بهداشتی به حساب می آید که برای تولید آن، از انواع الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. برای تولید لیف گیاهی حمام به روش طبیعی از الیاف کتان و از اسفنج طبیعی که از گیاه لوفا به دست می آید، استفاده می شود.

خرید لیف لوفا و به کار بردن آن که غالبا به همراه صابون یا شامپو است، به پاک شدن بدن در برابر آلودگی‌ها‌یی که بر روی پوست باقی مانده، کمک بسیاری می کند. در مجموع می توان اینطور گفت که استفاده از لیف از گذشته‌های دور تا به امروز بسیار مرسوم بوده، به طوری که این محصول در میان لوازم بهداشتی خانوارها قرار می‌گیرد.

بسیاری از افراد در زمان شستن بدن خودشان در حمام، از انواع لیف نیز به منظور تمیزشدن پوست استفاده می‌کنند، به طوری که این افراد عقیده دارند که استفاده از لیف، نقش خیلی مهمی در پاک‌کردن پوست از سلول‌های مرده و آلودگی‌های پوستی ایفا می کند.

استحمام و دوش‌گرفتن یکی از امور بهداشتی است که هر فرد بسته  به فعالیت‌هایی که دارد، باید به صورت روزانه یا چند روز روز یک بار انجام دهد. البته در هوای تابستانی که گرم است، نیاز به عمل حمام‌کردن و استحمام، بیش از پیش حس می شود.

توجه کنید که برای استحمام باید به نکات مهمی دقت کنید که در صورت توجه نکردن به آنها، ممکن است سلامتی شما دچار آسیب شده و به خطر بیفتد. صدمه رسیدن به پوست یا سالم ماندن ان، مسئله ای است که با انتخاب نوع لیف و نحوه استفاده از آن، ارتباط مستقیم دارد. در داخل حمام‌ها لوازمی وجود دارد که در صورت عدم توجه، ممکن است به لانه میکروب‌ها تبدیل شده و حتی شما را دچار بیماری کند.

 

کدامیک؛ لیف طبیعی یا لیف معمولی؟

حتما در صورتی که به لوازم استحمام اهمیت می دهید، تا الا نام لیف لوفا یا همان لیف طبیعی به گوشتان خورده است. گیاه لوفا گیاهی است که 5 یا 6 ماه پس از کاشت، گل‌های درشت و زردرنگی می‌دهد. از میوه گیاه لوفا، به منظور تولید اسفنج و لیف استفاده می‌شود، لیف لوفا همان لیف طبیعی معروف است که مزایای زیادی نیز به همراه دارد.

اسفنج میوه لوفا، یک محصول کاملا طبیعی به منظور تمیز‌کردن پوست است. استفاده از لیف لوفا یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ماساژ پوست به حساب می‌آید که برای برداشتن سلول‌های مرده پوست و تنفس سلول‌ها بسیار مفید است.

استفاده از لیف برای چه پوستی توصیه نمی شود؟ 

استحمام و شستن بدن باید طوری باشد که از بین رفتن سد دفاعی سطح پوست را به همراه نداشته باشد، به‌ همین دلیل کسانی که پوست چرب دارند، بایستی سطح پوست بدنشان را با لیف‌های حوله‌ای نرم، صابون و شوینده‌های مخصوص پوست‌های چرب شستشو دهند و همچنین در انتخاب نوع لیف خیلی دقت و توجه داشته باشند.

در نقطه مقابل خرید و استفاده از لیف برای افرادی که پوست خشک دارند، مناسب نیست. افراد اینچنینی بایستی پوستشان را تنها با آب ولرم و صابون‌های غیرمعطر که مخصوص پوست ‌های خشک یا همان پن‌ها هستند، شستشو دهند.

همچنین کسانی که پوست‌ مختلط دارند، باید هر قسمت از بدن خود‌شان ( با توجه به خشک یا چرب بودن) را با توجه به نکاتی که درباره شست‌وشوی پوست‌های چرب و خشک عنوان کردیم، بشویند. به یاد داشته باشید افراد سالمند که پوست آنها خشک و حساس است، نباید از لیف استفاده کنند.

آیا می توانم از ليف برای بچه‌ها استفاده کنم؟

استفاده از لیف برای نوزادان و کودکان که پوست آنها ظریف و حساس است، ضروری نیست. با این حال در صورتی که اصرار به این کار دارید، هرچند وقت یک‌بار، بدن نوزاد و کودک خود را با لیف شستشو دهید تا سطح پوست آنها از سلول‌های مرده پاک شود. همچنین برای این کار از لیف نرم و حوله‌‌ای استفاده کنید و لیف را به صورت آرام و آهسته بر روی بدن کودک حرکت دهید.

از یاد نبرید لیف کشیدن زیاد یا استفاده از لیف زبر و کنفی برای تمیز کردن پوست بچه‌ها و کودکان، موجب می‌شود تا سد دفاعی طبیعی پوست آنها از بین رفته که این مسئله زمینه ابتلا به اگزما یا خشکی پوست را در نوزادان و کودکان فراهم می‌کند.

از طرفی ليف کشيدن زياد و طولانی‌مدت، موجب تخريب سلول‌های پوست و رسوب ماده‌ای پروتئينی در پوست می‌شود و موجب بيماری ماکولار آميلوئيدوز می‌شود. اين بيماری می‌تواند به ايجاد تيرگی‌های دائمی در سطح پوست بدن بینجامد.

در صورتی که حمام شما تاريک و مرطوب است،‌ حتما برای نگهداری از ليف، مکانی خارج از حمام را در نظر بگيريد. از آنجا که رطوبت، گرما و تاريکی، زمينه رشد و تکثير قارچ‌ها را فراهم می‌کنند، بنابراين به هیچ عنوان ليف‌‌های خيس را در محيط مرطوب و تاريک حمام قرار ندهید.

از طرفی و در صورت تغيير یافتن شکل، بافت و رنگ لیف، قوام لیف از بین رفت، بهتر است آن را دور انداخته و یک ليف جديد را تهیه کنید. استفاده زیاد از ليف يا استفاده از ليف‌های غیراستاندارد، زبر و كنفی برای تميز کردن پوست بچه‌ها، موجب از بین رفتن سد دفاعی طبيعی پوست شده و اين مشکل موجبات ابتلا به اگزما يا خشکی پوست را در نوزادان و کودکان فراهم می‌کند.

 

چگونه ليف را روی پوست حرکت دهیم؟  

تلاش کنید لیف را در جهت پایین به بالا بر روی پوست بدن بکشید، سعی کنید جهت حرکت همواره به سمت قلب باشد. دست‌های شما باید فشاری دائمی و یکنواخت برای تمامی قسمت ‌های دست ‌ها و پاها داشته باشند. برای پايين‌تنه، شکم و قسمت‌های بالای سینه و شانه ‌ها حرکات دورانی مناسب است.

اندکی بعد از انجام این کار متوجه خواهید شد که جریان خون شما بسیار بهتر از گذشته شده و پوست شما حالت ارتجاعی و لطیف‌تری به خود گرفته و علاوه بر آن سفت شده است و در این موقع است که لیف خاصیت طب سنتی خود را روی بدن شما به اجرا در آورده است.

استفاده از یک لیف نرم و صابون، بهتر است. یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول‌های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می‌شوند و می‌ریزند؛ بنابراین لازم نیست شما با یک کیسه زبر و سفیدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحی پوست‌تان بیفتید. این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می‌اندازد.

 

کلام آخر

حتما قبل از انتخاب و خريد لیف، ميزان هزینه‌ای که می خواهید انجام دهید را مشخص کنيد و سعی کنید یک  محصول باکيفيت و قيمت مناسب را تهیه نمایید. همچنين در زمان خريد لیف، به نکاتی که در این مقاله ذکر شد، توجه داشته باشید تا بتوانید خرید یک محصول مناسب و مطابق با نيازتان را داشته باشید.

منبع : نسیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *